آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تجربهٔ حسی، عاطفی، رفتاری و ذهنی مشتری در نیات مشتریانی که به صورت اینترنتی خرید انجام می دهند با توجه به نقش میانجی برای متغیر تعاملات مشتری در صنعت گردشگری در شهر تهران است. روش پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و، از نظر جمع آوری داده ها، پیمایشی است. جامعهٔ آماری مشتریان اینترنتی ای هستند که از سایت های ارائه کنندهٔ خدمات گردشگری در شهر تهران استفاده می کنند. نمونهٔ آماری 384 نفر از افراد استفاده کننده از سایت های اینترنتی برای تهیهٔ بلیت یا خدمات اینترنتی سفر است. روش نمونه گیری به صورت غیراحتمالی دردسترس و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامهٔ استاندارد است. برای تحلیل داده ها مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای Smart PlS3 و SPSS استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که تجربیات مشتریان در نیات رفتاری مشتریان در صنعت گردشگری تأثیر مثبت و معناداری دارد و در آینده از آن خدمات استفاده خواهند کرد و آن ها را به دیگران توصیه می کنند. همچنین، تجربیات مشتریان در تعاملات شناختی مشتری نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که گسترش جوانب حسی، عاطفی، رفتاری و شناختی برندهای گردشگری باعث درک بهتر مشتری از برند می شود که در رفتار آتی آن ها تأثیر می گذارد.

Investigating The Influence Of Sensory, Emotional, Behavioral And Mental Experience On The Behavioral Intentions Of Customers In The Tourism Industry In Tehran

The purpose of this research is to investigate the impact of the customer's sensory, emotional, behavioral and mental experience on the intentions of customers who shop online, taking into account the mediating role of customer interactions in the tourism industry in Tehran. The research method is practical in terms of purpose and survey in terms of data collection. The statistical population is internet customers who use the sites that provide tourism services in Tehran. The statistical sample is 384 people who use internet sites to purchase tickets or online travel services. The non-probability sampling method is available and the data collection tool is a standard questionnaire. Structural equation modeling and Smart PLS3 and SPSS software have been used for data analysis. The findings of the research showed that customers' experiences have a positive and significant effect on customers' behavioral intentions in the tourism industry, and they will use those services in the future and recommend them to others. Also, customers' experiences have a positive effect on customers' cognitive interactions. It has meaning. The obtained results show that expanding the sensory, emotional, behavioral and cognitive aspects of tourism brands leads to a better customer understanding of the brand, which in turn affects their future behavior.

تبلیغات