آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

صنعت گردشگری یکی از بخش های اثرگذار در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهاست و تأثیر مستقیمی در توسعهٔ اقتصادی دارد. اما تورهای شهرهای سنتی به دلیل محدودیت های زمانی، سطح متفاوت علاقهٔ گردشگر و مسائل ارتباطی با چالش هایی مواجه شده اند. در این میان، فنّاوری واقعیت افزوده قادر به ارائهٔ محتوای چندرسانه ای بلادرنگ متناسب با ویژگی ها و ترجیحات گردشگران شده است و نباید در صنعت گردشگری نادیده انگاشته شود. به همین دلیل، پژوهش حاضر یافته های حاصل از مرور نظام مند پژوهش های گردشگری را که از واقعیت افزوده استفاده کرده اند ارائه می دهد. جست وجوی نظام مند با استفاده از پایگاه های علمی وب آو ساینس و گوگل اسکالر انجام شد. ابتدا، ۵۷۴ مقاله به دست آمد. سپس، براساس معیارهای پژوهش، ۶۶ پژوهش انتخاب شد. برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری سه مرحله ای اشتراوس و کوربین استفاده شد. ابعاد اثرگذاری واقعیت افزوده در گردشگری در هفت بُعد دسته بندی شدند که شامل تجربهٔ بازدید، فرهنگ گردشگری، تعامل گردشگر، بُعد زیبایی شناختی گردشگری، ارزش آموزشی برای گردشگر، مدل های بازاریابی حوزهٔ گردشگری و موزه ها و بهبود کیفیت گردشگری برای بازدیدکنندگان کم توان است. همچنین، سیستم واقعیت افزوده مبتنی بر تصویر بیشترین استفاده را نشان می دهد. این یافته ها می تواند به منزلهٔ راهنما برای پژوهشگران آتی و توسعه دهندگان نرم افزارهای واقعیت افزوده در حوزهٔ گردشگری استفاده شوند.

Identify The Dimensions of The Impact of Augmented Reality Technology In Tourism And Museums: Emphasizing The "Tourist As Learner" Approach

The tourism industry is one of the sectors affecting the GDP of many countries and has a direct impact on economic development. However, traditional city tours have faced challenges due to time constraints, different levels of tourist interest, and communication issues. Meanwhile, Augmented Reality (AR) technology has been able to provide real-time multimedia content tailored to the characteristics and preferences of tourists and should not be overlooked in the tourism industry. This research presents findings from a systematic review of research on the use of augmented reality technology in tourism. A systematic search was performed using Web of Science and Google Scholar databases. First, 574 articles were obtained. Then, based on research criteria reduced to 66 articles. Strauss and Corbin three-step coding was used for data analysis. The effects of AR in tourism were classified into seven dimensions, which include: visiting experience, tourism culture, tourist interaction, aesthetic dimension of tourism, tourist educational value, marketing models of tourism and museums, quality of tourism for visitors with disabilities. Also, in response to the second question, the results showed that the image-based augmented reality system was the most used. These findings can be used as a guide for future researchers and developers of AR software in the field of tourism.

تبلیغات