بررسی و نقد نظریه این همانی ذهن و بدن در فلسفه ذهن و مقایسه گذرای آن با دیدگاه ملاصدرا درباره رابطه نفس و بدن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سخن درباره نفس و بدن همواره مبحثی پراهمیت بوده است. مهم ترین مسأله در این زمینه، چگونگی رابطه نفس، به مثابه وجودی مجرد، با بدن، به مثابه وجودی مادی، است. اندیشمندان مختلفی به انگیزه حلّ این مسأله، نظریاتی ارائه کرده اند. در مقاله حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است، به نظریه این همانی- به مثابه یکی از مهم ترین نظریات در فلسفه ذهن- و دیدگاه ملاصدرا- از برجسته ترین فیلسوفان مسلمان- پرداخته ایم. رهاورد پژوهش این است که بین این دو نظریه اشتراکاتی از جمله نفی دوگانه انگاری جوهری و نفی ترکیب موجودی مجرد با موجودی مادی و افتراقاتی از جمله قبول یا عدم قبول وجود «نفس»، قبول یا عدم قبول تجرد نفس، این همان بودن یا نبودن (اعم از این همانی نوعی یا مصداقی) هر کدام از پدیده های بدنی و ذهنی، بازگشت (تقلیل/ تحویل پذیری) یا عدم بازگشت (تقلیل/ تحویل ناپذیری) پدیده های ذهنی به پدیده های فیزیکی، نفی یا قبول علیت ذهنی، وجود دارد.Reviewing and Criticizing the Theory of the Identity of Mind and Body in the Philosophy of Mind and Comparing it with Mulla Sadra's View on the Relationship between Soul and Body
Talking about soul and body has always been an important topic. The most important issue in this context is how the soul, as a single existence, relates to the body, as a material existence. Various thinkers have proposed theories to solve this problem. In the present article, which is written with a descriptive-analytical method, we have discussed the theory of identity - as one of the most important theories in the philosophy of mind - and the view of Mulla Sadra - one of the most prominent Muslim philosophers. The conclusion of the research is that there are commonalities between these two theories, including the negation of essential dualism and the negation of the combination of a single entity with a material entity and differences, including the acceptance or non-acceptance of the existence of "self", the acceptance or non-acceptance of the singleness of the self, whether it is the same or not (including There is the sameness (a type or example) of each of the physical and mental phenomena, the return (reducibility/deliverability) or non-return (reduction/indeliverability) of mental phenomena to physical phenomena, negation or acceptance of mental causality.