آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر هشت هفته برنامه منتخب اسپارک بر روی خودپنداره بدنی و مهارتهای بنیادی دختران دوره ابتدایی دارای اضافه وزن انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دختران دارای اضافه وزن مدارس ابتدایی چادگان تشکیل دادند. از این میان نمونه ای به حجم 30 نفر به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاسفرم کوتاه خودتوصیفی بدنی مارش و همکاران (1998) و آزمون رشد مهارتهای حرکتی درشت –ویرایشدوماولریخ (2000) بود. برای مداخله، گروه آزمایش به مدت 8 هفته برنامه تمرینی اسپارک (سه جلسه 45 دقیقه ای در هفته) را انجام دادند، در حالی که گروه کنترل تنها برنامه های فعالیت بدنی عادی مدارس را داشته و هیچ گونه فعالیت بدنی منظمی انجام نمی دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و برای بررسی فرضیه ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که در گروه تمرین اسپارک به طور معناداری قابلیت های مهارتی و بنیادی و خودپندار بدنی و عزت نفس افزایشیافته است. بر اساس یافته های تحقیق حاضر می توان نتیجه گرفت برنامه اسپارک قابلیت توسعه بهتر و مثبت تر نگرش، ظاهر و توانایی های بدنی کلی در دختران ابتدایی دارای اضافه وزن را دارد.

The effect of a Spark program course on physical self-concept and Fundamental skills of overweight elementary school girls

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of eight weeks of Spark program on physical self-concept and basic skills of overweight elementary school girls. The statistical population of the study consisted of all overweight girls of Chadegan primary schools. Among these, a sample of 30 people was selected using the available sampling method and randomly divided into two control and experimental groups. The tools used in this research were Marsh et al.'s short-form physical self-description scale (1998) and Ulrich's gross motor skills development test - second edition (2000). For the intervention, the experimental group did the SPARK exercise program (three 45-minute sessions per week) for 8 weeks, while the control group only had regular school physical activity programs and did not do any regular physical activity. Descriptive statistics (mean and standard deviation) were used to analyze the data, and covariance analysis was used to test the hypotheses. The results showed that in the SPARK training group, skill and fundamental abilities, physical self-concept and self-esteem increased significantly. Based on the findings of the present research, it can be concluded that the SPARK program has the ability to develop better and more positive attitude, appearance and general physical abilities in overweight primary school girls.

تبلیغات