چکیده

از مسائل جدید در تعلیم و تربیت کشورهای پیشرفته وارد کردن برنامه هایی برای آموزش مسائل اقتصادی در سیستم تعلیم و تربیت آن کشور،در کنار آموزش مهارت های اولیه و ضروری است که این مساله ناشی از اهمیت و ضرورت روزافزون این موضوع می باشد. این پژوهش با هدف مشخص کردن مولفه های تربیت اقتصادی در حوزه توزیع بر اساس آیات قرآن انجام گرفته است و روش انجام پژوهش تحلیل متن به روش قیاسی- استقرایی بوده است که میدان پژوهش آیات قرآن است که تمام آیات قرآن مورد مداقه و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، آیات مرتبط با موضوع پژوهش مورد بررسی قرار گرفت و همچنین از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که به جهت دریافت تایید نظر متخصصان علوم قرآنی و اقتصادی از میان اساتید اقتصادی و قرآنی دانشگاه های سطح تهران،به روش نمونه گیری هدفمند 10 نفر از اساتید جهت بررسی تناسب مقوله های استخراج شده با اهداف پژوهش انتخاب و مورد پرسش و مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند.یافته های پژوهش بر اساس قرآن شامل استخراج 9 مولفه، ذیل مفهوم توزیع، عبارتند از : اجتناب از مفاسد اقتصادی، انفاق و بخشش، پرهیز از بُخل، مقابله با تحریم، نفی ثروت اندوزی، عدالت و انصاف،مالیات، مسئولیت پذیری مالی و قرض الحسنه،شناسایی و استخراج شده است.

Teachings of Economic Education Based on the Verses of Quran in the Realm of Distribution

Programs for teaching economic issues with the goal of economic education besides teaching other basic skills are becoming an essential element of school curriculums in developed countries which shows the increasing importance and necessity of such trainings.This research was conducted with the aim of determining the components of economic education in the field of distribution based on the verses of the Quran.The method of conducting the research has been text analysis using deductive-inductive method. The scope of the research encompassed the verses of the Holy Quran, all the verses of the Quran were scrutinized and the verses related to the subject of the research were analyzed using the purposive sampling method.A researcher-made questionnaire was also used to get the approval of experts in Quranic and economic sciences from the Economic and Quranic professors teaching at universities in Tehran.Ten professors were selected by purposive sampling to confirm the relation of the extracted categories with the objectives of the research and they were interviewed with questions in the form of semi-structured interviews.In the end nine components were identified under the concept of distribution including:avoiding economic corruption,donation and charity,avoiding stinginess,confronting sanctions,disapproval of wealth accumulation,justice and fairness, taxation,financial responsibility and interest-free loans.

تبلیغات