چکیده

امروزه مسأله آموزش و یادگیری در نظام آموزشی ایران بسیار متفاوت از گذشته است. بخش اعظم این تفاوت ناشی از حضور زبان آموزانی از ملّیت های مختلف از اقصی نقاط دنیاست. این حضور و به تبع آن قرارگرفتن در محیط فرهنگی جدید، نیازمند سازگاری بین فرهنگی است. در چنین شرایطی برای عملکرد بهتر زبان آموزان و درک آن ها از مسائل بین فرهنگی، توجه به مسأله هوش فرهنگی و استفاده مطلوب از آن یک ضرورت به حساب می آید. پژوهش حاضر در پی آن است تا با نگاه به دو مفهوم هوش فرهنگی و سازگاری بین فرهنگی، تأثیر این دو مفهوم را در عملکرد زبان آموزان غیرفارسی زبان در یادگیری زبان فارسی بررسی نماید. برای نیل به این هدف، مباحث نظری ارائه شده در این زمینه و تعدادی از پژوهش های انجام شده از منابع داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از پژوهش ها حاکی از آن است که بین برخی از مؤلفه های هوش فرهنگی و سازگاری بین فرهنگی رابطه معنادار و بین برخی از مؤلفه ها با سازگاری بین فرهنگی رابطه منفی وجود دارد. همچنین، در شرایطی که از هوش فرهنگی استفاده مطلوبی شود، بر سازگاری بین فرهنگی و عملکرد زبان آموزان در یادگیری زبان فارسی تأثیر مثبت می گذارد

Investigating the effect of cultural intelligence on intercultural adaptation and the performance of non-Persian language learners in learning Persian language.

Today, the issue of teaching and learning in Iran's educational system is very different from the past. Most of this difference is due to the presence of language learners of different nationalities from all over the world. This presence and, as a result, being placed in a new cultural environment, requires intercultural adaptation. In such a situation, for the better performance of language learners and their understanding of intercultural issues, attention to the issue of cultural intelligence and its optimal use is considered a necessity. The current research seeks to examine the effect of these two concepts on the performance of non-Persian language learners in learning Persian by looking at the two concepts of cultural intelligence and intercultural compatibility. To achieve this goal, the theoretical topics presented in this field and a number of researches conducted from domestic and foreign sources were examined. The results obtained from the research indicate that there is a significant relationship between some components of cultural intelligence and intercultural compatibility, and there is a negative relationship between some components and intercultural compatibility. Also, in a situation where cultural intelligence is used optimally, it has a positive effect on intercultural adaptation and the performance of language learners in learning Persian language.

تبلیغات