چکیده

کتاب درسی اصلی ترین منبع در دسترس دانش آموزان است، تحلیل محتوای کتب درسی نقاط قوّت و ضعف احتمالی را برای اصلاح و تغییر محتوا، در اختیار برنامه ریزان و مولفان قرار می دهد. از این رو گام مهمی در جهت شناسایی نواقص و رفع آنهاست. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به تحلیل محتوای کتاب «عربی، زبان قرآن (2) و (3)» پایه یازدهم و دوازدهم با توجه به اصول سازماندهی محتوا پرداخته شد. نظر به جامع بودن معیارهای تایلر از معیارها و اصول پیشنهاد شده توسط این پژوهشگر در تحلیل محتوا استفاده شد. معیارهای تحلیل محتوا از نظر او سه اصل توالی، استمرار، وحدت است. از این رو در بعد بیرونی، کتاب ها در سه بخش متن، قواعد و تمارین بررسی و تحلیل شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که از مجموع 11 درس کتاب عربی (2و3) توالی در 4 متن، استمرار در 8 متن و وحدت در 4 متن از متون کتاب رعایت شده است. در بخش قواعد، توالی و استمرار رعایت شده و از مجموع 11 درس دو کتاب 5 درس وحدت قواعد دارد. توالی فقط در تمارین کتاب(2) رعایت شده، همچنین استمرار و وحدت تمارین در دو کتاب به درستی رعایت شده است.

Analysis and criticism of eleventh and twelfth grade Arabic books based on Tyler's theory of content organization criteria (Experimental and mathematical Sciences)

Textbook is the main resource available to students. Analyzing the content of textbooks provides planners and authors with potential strengths and weaknesses to modify and change the content. Therefore, it is an important step towards identifying defects and fixing them. In this research, the content analysis of the books "Arabic, the language of the Quran (II) and (III)" for the 11th and 12th grades was analyzed with a descriptive-analytical method according to the principles of content organization. Considering the comprehensiveness of Tyler's criteria, the criteria and principles suggested by this researcher were used in the content analysis. From his point of view, the criteria of content analysis are the three principles of sequence, continuity, and unity. Therefore, in the external dimension, the books have been examined and analyzed in three sections: text, grammar, and exercises. The findings of the research indicate that out of the total of 11 lessons of the Arabic books (II and III), sequence is observed in 4 texts, continuity in 8 texts and unity in 4 texts. In the grammar section, sequence and continuity are observed and out of the total of 11 lessons in the two books, 5 lessons have unity of grammar. The sequence is observed only in the exercises of the book (II), also the continuity and unity of the exercises in the two books is observed correctly.

تبلیغات