قاعده دیه اعضای فرد و زوج در فقه امامیه و اهل سنت
آرشیو
چکیده
یکی از قواعد حاکم بر دیات, قاعده دیه اعضای یکی (واحد) و دوتایی (اثنان) است که در این نوشتار از آن به صورت مسامحی به اعضای زوج و فرد تعبیر می شود. این قاعده فی الجمله مورد پذیرش تمام فقهای شیعه و مذاهب اربعه اهل سنّت قرار گرفته است,ولی پیرامون مستندات و ملاک آن, اختلاف نظر وجود دارد مستند امامیه, عموم صحیحه هشام بن سالم و اطلاق صحیحه عبدالله بن سنان است. امّا مستند اهل سنّت, قیاس مستنبط العله ای است که از روایت حضرت رسول اکرم(ص) پیرامون دیه برخی اعضا, استفاده شده است؛ برداشت فقهای اهل سنّت از حدیث پیامبر اکرم(ص) یکسان نمی باشد, به گونه ای که حنفیه علت دیه کامل را تفویت منفعت یا تفویت جمال می دانند, مالکیه علت را تنها تفویت منفعت می دانند, شافعیه معیار را از بین بردن تمامیت خلقت و الم و درد ناشی از جنایت و گاه معیار را تفویت منفعت و تفویت جمال با هم می دانند. حنبلی ها نیز علت دیه کامل را در بیش تر موارد تفویت منفعت و تفویت جمال با هم و گاه تفویت منفعت یا تفویت جمال می دانند؛ نوشتار حاضر تلاش می کند مستندات قاعده را در فریقین بررسی نموده و در نهایت با توجه به ملاکات امامیه و اهل سنت در دیه اعضای زوج وفرد آنها را تجزیه و تحلیل نماید.Rule of Diyat for Individuals and Couples in Imamiyyah and Sunni Jurisprudence
One of the rules governing diet is the rule of diet of members of one (unit) and of two (etna), in which this text is interpreted in terms of couple and individual. This rule has been accepted by all Shiite scholars and Sunni religious scholars, but there is disagreement over its documentation and criteria, including the Imamiyyah documentary, Hisham ibn Salem's public comment and Abdullah ibn Sanan's commentary. But the Sunnis documentary is a sculpture of analogy used by the Prophet (peace be upon him) about the blood of some members; the Sunnis' jurisprudence is not the same as that of the Prophet (pbuh), so that the Hanafis are the cause of the blood. They know the benefit or the privilege of glorification, the Maliki consider the cause to be the only privilege of the benefit, the Shafi'ah the criterion of destroying the totality of creation and illusion, and the pain of crime, and sometimes the criterion of glorification is the privilege of glorification. The Hanbali also see the cause of complete bloodshed in most cases as Profitability and profitability together and Sometimes the benefit or the benefit, this article attempts to study the documentation of the rule in Farrigan , and finally, in view of the Imams and Sunnis. The couple even analyze them