تأثیر عوامل غیرمعرفتی بر معرفت از نگاه پلانتینگا و ملاصدرا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پلانتینگا از فیلسوفان فضیلت گرا و در معرفت شناسی دارای رویکرد وثاقت گرایی و برون گرایی است. در اعتمادگرایی مبتنی بر فضیلت به ویژگی های فضیلتی و رذیلتی فاعل شناسا اعم از ویژگی ها و استعداد قوای معرفتی برای مودی به صدق بودن باور تاکید شده است. پلانتینگا در معرفت شناسی عام نظریه ضمانت را در مکانیزم کارکرد صحیح قوا تقریر کرد و برای ضمانت چهار شرط قرار داد که عبارت است از: صحت قوای معرفتی، صحت کار و محیط مناسب، هدف و برنامه. او در معرفت شناسی دینی انسان ها را دارای حس الوهی می داند که در شرایط مناسب، حس خداشناسی فعلیت یافته باورهای دینی صادق تولید می کند. از نظر ملاصدرا قوای ادراکی و ویژگی های فاعل شناسا در شکل گیری باور مؤثر هستند. ملاصدرا با شرط فضیلت مندی قوای ادراکی در مورد گزاره های دینی، قوای موجد باورهای دینی صادق را از سایر قوا متمایز می کند. او قوه قدسیه را در انسان هایی که دارای قوای ادراکی موهبتی هستند، با دو فرایند وحی و الهام، موجد باور صادق دینی می داند. خطاناپذیر دانستن باورهای صادق حاصل از قوه قدسیه و ذاتی دانستن قوای ادراک گزاره های دینی، گسترده بودن باورهای دینی صادق و تأثیر عوامل غیرمعرفتی مؤثر بر معرفت و نقش فضایل اخلاقی در معرفت از دلایل مشابهت دیدگاه ملاصدرا به پلانتینگا می باشد.The Role of Non-Cognitive Factors on Knowledge from the Point of View of Plantinga and Mulla Sadra
Plantinga is one of the virtue-oriented philosophers and in epistemology, he has an approach of reliability and extroversion, in virtue-based reliability, the virtue and vice characteristics of the knowing agent, including the characteristics and aptitude of epistemological powers, are emphasized for Modi on the truth of belief. In general epistemology, Plantinga presented the theory of guarantee in the mechanism of the correct functioning of powers, and to guarantee the four conditions of the contract, which are: correctness of cognitive powers, correctness of work and suitable environment, purpose and plan, in religious epistemology, Plantinga considers humans to have a divine sense that Under the right circumstances, an actualized sense of theology produces honest religious beliefs. According to Mullah Sadra, the perceptive powers and the characteristics of the cognitive subject are effective in the formation of beliefs. With the condition of virtue of the perceptive powers regarding religious propositions, he distinguishes the powers that generate sincere religious beliefs from other powers. are, with the two processes of revelation and inspiration, the originator of honest religious belief, knowing the infallibility of honest beliefs resulting from the power of sanctity and recognizing the powers of perception of religious propositions as inherent, the wideness of honest religious beliefs and the influence of non-cognitive factors affecting knowledge and the role of moral virtues in Knowledge is one of the reasons for the similarity of Mulla Sadra's view to Plantinga.