آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

زمینه و هدف : در این مقاله ضمن بیان نظرات موافقان و مخالفانِ فیض، نقاط ضعف و قوت هر یک از ادله بیان و سعی شده است دیدگاه های فیض با مقتضیات زمان منطبق و راهکار عملی در تدوین قانون مدنی ارائه شود. مواد و روش ها : این تحقیق از نوع نظری است و روش آن به صورت توصیفی-تحلیلی و ابزار گرد آوری اطلاعات نیز به صورت کتاب خانه ای است. ملاحظات اخلاقی : در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است. یافته ها : برخلاف دیدگاه مشهور که سن بلوغ را 9 و ۱۵ سالگی می داند، فیض نظریه نسبی بودن سن بلوغ را ارائه کرد. او معتقد بود که سن بلوغ نسبت به افراد و تکالیف مختلف متفاوت است. نتیجه : سن تکلیف در عبادات را می توان به مرجع فقهیِ مربوطه سپرد؛ اما در امور مالی وکیفری و قابلیت ازدواج، جهت صدورِ احکام قضایی و حقوقی، سن 18 سال پیشنهاد می شود. از طرفی سن 18 سال سنی است که تمامیِ سن های گفته شده توسط فقها و مذاهب اسلامی(از 9 تا 17 سال) را پوشش می دهد. هم چنین 18 سالگی سنی پذیرفته شده در بسیاری از جوامع است و کاربرد موفقی داشته است.

Investigation on puberty in Feiz Kashani’s point of view and comparing with famous sentence and idea of contemporaneous jurists

Background and Aim : In this paper, in addition to investigate the pro and anti-ideas with Feiz, the strength and weakness of different ideas have been evaluated. Moreover, it has been tried to derive up-to-date sentences and rules in puberty so that it can be used in religious obligations and civil laws. Materials and Methods : This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles. Ethical Considerations : In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed. Findings : In opposite to the famous sentence about puberty which knows 9-year-old for girls and 15 for boys for puberty, Feiz believed to the relativity in puberty. Feiz believed that the puberty is different from one to one or a religious obligation to another. Conclusion : the puberty for religious obligations can be given over to religious jurists, but in case of trades, criminal affaires, and marriage which are the reference of decision making and judicial rulings, age 18 is suggested for both man and woman. In the other side, age 18 covers all the ages (9 to 17) about puberty believed by all the previous jurists. Moreover, this age has been proved by human experiences in different societies during different ears.

تبلیغات