آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

زمینه و هدف: در هر نظام حقوقی، مبانی و اصول حاکم بر آن ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. ابزار تفسیر خلاءهای نظام حقوقی در موارد تعارض، تزاحم، سکوت و اجمال توسل به اصول و قواعد مبنایی می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مبانی حمایت از علائم تجاری در فقه امامیه است. مواد و روش ها: این تحقیق از نوع نظری بوده و روش آن به صورت توصیفی تحلیلی می باشد و ابزار جمع آوری اطلاعات نیز بصورت کتابخانه ای است. یافته ها: مصرف کنندگان با اعتماد به علائم تجارى به دنبال آن هستند تا محصولی را که از کیفیت آن راضی بوده و یا کیفیت آن شهرت دارد پیدا کنند و نقش علامت تجارى در این است که مشترى را قادر می سازد تا بدون نیاز به جستجوى پر هزینه تجربه خرید خود را تکرار کند. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است. نتیجه گیری: می توان گفت علامت تجارى در تعیین نوع محصولی که جامعه مصرف کننده انتخاب می نماید نقشی حیاتی ایفا می کند. بررسی نظریه برنامه ریزى اجتماعی به عنوان مبنای اصلی مالکیت فکری نشان می دهد، که حمایت از این علائم در فقه شیعه کاملا پذیرفته شده است.

Investigating the basics of trademark protection in Imami jurisprudence

Background and Aim : In every legal system, the principles governing them are very important. The tool for interpreting the gaps in the legal system in cases of conflict, conflict, silence and summary is to resort to basic principles and rules. The purpose of the present research is to examine the foundations of trademark protection in Imami jurisprudence. Materials and Methods : This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.   Findings : Consumers rely on trademarks to find a product that they are satisfied with or that is known for its quality and the role of the trademark is that it enables the customer to repeat his shopping experience without having to search expensively. Ethical Considerations : In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed. Conclusion : it can be said that the trademark plays a vital role in determining the type of product that the consumer community chooses. Examining the theory of social planning as the main basis of intellectual property shows that the support of these signs is fully accepted in Shia jurisprudence.

تبلیغات