چکیده

هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر توجه به فضای دیجیتال بر تصمیم گیری مصرف کننده با نقش میانجی علاقه به برند و تمایل به خرید (مطالعه موردی محصولات ورزشی آراز) صورت پذیرفته است. روش: این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات پیمایشی و از نظر زمان مقطعی است و از آن جایی که محقق تأثیر متغیر مستقل بر وابسته را بررسی می کند، لذا این تحقیق از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علّی-توصیفی است. روش جمع آوری داده ها نیز میدانی می باشد. جامعه این تحقیق شامل مصرف کنندگان محصولات ورزشی برند آراز در شهر آبادان می-باشد که به دلیل نامحدود بودن جامعه از فرمول کوکران برای محاسبه تعداد اعضای نمونه کمک گرفتیم. بر این اساس تعداد نمونه مورد بررسی 384 نفر (پرسشنامه) تعیین شد و برای گردآوری داده ها از توزیع آنلاین پرسشنامه کیم (2020) بهره جستیم. برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای روایی آن از روش تأیید عاملی تحلیلی بهره جستیم. نتایج آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفته است.یافته ها: نتایج نشان داد که توجه به فضای دیجیتال بر تصمیم گیری مصرف کننده با نقش میانجی علاقه به برند و تمایل به خرید تأثیر دارد. همچنین، برندهای ورزشی از جمله برندهای ایرانی نیاز به نصب دستگاه های دیجیتال در فروشگاه ها برای ایجاد فضای دیجیتال برای سرعت بخشیدن به فرآیند تصمیم گیری مصرف کنندگان دارند.

Investigating the effect of paying attention to the digital space on consumer decision-making with the mediating role of brand interest and willingness to buy

Purpose: This study was conducted with the aim of investigating the effect of paying attention to the digital space on consumer decision-making with the mediating role of interest in the brand and willingness to buy (case study of Araz sports products). Methodology: In terms of the purpose of this research, it is an applied research, and in terms of the method of data collection, it is a survey research and in terms of time, and since the researcher investigates the effect of the independent variable on the dependent, therefore this The nature of the research is causal-descriptive research. The data collection method is also field. The population of this research includes the consumers of Araz brand sports products in Abadan city, and due to the unlimited population, we used Cochran's formula to calculate the number of sample members. Based on this, the number of the examined sample was 384 people (questionnaire) and we used the online distribution of the Kim (2020) questionnaire to collect data. For the reliability of the questionnaire, we used Cronbach's alpha coefficient and for its validity, we used the analytical factor verification method. The results of the research hypotheses have been tested using Lisrel software. Findings: The results showed that paying attention to the digital space has an effect on consumer decision-making with the mediating role of brand interest and willingness to buy. Also, sports brands, including Iranian brands, need to install digital devices in stores to create a digital space to speed up the decision-making process of consumers.

تبلیغات