بررسی شاخص های شعر کودک ونوجوان در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
آرشیو
چکیده
پژوهش پیش رو به شیوه توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی شاخص ها و استانداردهای شعر کودک ونوجوان در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس پرداخته است. عناصر اصلی شعر کودک، موضوع، تخیل و فانتزی، زبان، اندیشه و ... است که این پژوهش برای تبیین استانداردهای این عناصر در اشعار کودک ونوجوان جنگ است. نتایج نشان داد که شعر کودک ونوجوان باید زبانی ساده و طبیعی داشته باشد. استفاده از زبان محاوره ای در شعر کودکان ممنوع است؛ زیرا کودکی که در حال یادگیری زبان ادبی است، دچار دوگانگی زبان محاوره و ادبی می شود. شاعر کودک باید از تصاویر و آرایه هایی استفاده کند که برای کودک آشنا و قابل درک باشد و در عین سادگی باید متناسب با تجربه زیسته کودکان ونوجوانان باشد. عدم طرح حوادث بنیادین و پرجاذبه در اشعار روایی دفاع مقدس سبب شده است تا خوانندگان نتوانند رابطه حسی مناسبی با این گونه آثار پیدا کنند و لاجرم درصد خوانندگان آثار دفاع مقدس بسیار کمتر از دیگر شاخه های ادبیات کودک باشد.Investigating the indicators of children's and teenagers' poetry in the field of Islamic Revolution and Holy Defense
Leading research in a descriptive-analytical manner and using library resources has examined the characteristics and standards of poetry of children and adolescents in the field of Islamic Revolution, Holy Defense and Resistance. The main elements of children's poetry are subject, imagination and fantasy, language, thought, etc. This research is to explain the standards of these elements in the poems of children and youth of war. The results showed that children-adolescent poetry should have a simple and natural language. The use of colloquial language in children's poetry is prohibited; Because a child who is learning literary language suffers from a dichotomy between colloquial and literary language. The child poet should use images and arrays that are familiar and understandable to the child and at the same time should be appropriate to the life experience of children and adolescents. The lack of fundamental and attractive events in the narrative poems of the Holy Defense has caused the readers to not be able to find a proper emotional relationship with such works, and inevitably the percentage of readers of the Holy Defense works is much lower than other branches of children's literature