چکیده

هدف: خانواده به عنوان مهم ترین عنصر جامعه شناخته شده است و در بین اعضای خانواده بیشترین تأثیر را مادر بر روی کودک دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه افسردگی و پرخاشگری مادران با فزون کنشی و پرخاشگری فرزندان دختر دانش آموز مقطع ابتدایی شهر سیرجان انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری تمام دختران مدارس ابتدایی دولتی شهرستان سیرجان و مادران آنها بود. نمونه به روش نمونه گیری خوشه ای از این مدارس به تعداد 150 دانش آموز به همراه مادران آنها انتخاب شد. داده ها به وسیله پرسشنامه افسردگی بک (1961)، پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ و گلین ویلسون (1975)، تست فزون کنشی کودکان-مقیاس سنجش کانرز (1999)، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) به دست آمد و با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین افسردگی مادران با میزان فزون کنشی دانش آموزان (471/ r=) و با پرخاشگری (408/ r=) رابطه معنادار وجود دارد (P<0/01). همچنین بین پرخاشگری مادران با میزان فزون کنشی دانش آموزان (694/ r=) و  با پرخاشگری (507/ r=) دانش آموزان ابتدایی مدارس دولتی دخترانه شهر سیرجان رابطه معناداروجود دارد (P<0/01). نتیجه گیری: شرایط خاص یک کودک با اختلال فزون کنشی با سلامت روانی مادران ارتباط معناداری دارد و شرایط روانی مادران نیز می تواند بر حالات روانی فرزندان اثرگذار باشد.

The relationship between depression and aggression of mothers with hyperactivity and aggression of female students

  Aim: The family is known as the most important element of the society, and among the family members, the mother has the greatest influence on the child, so the present study was conducted with the aim of determining the relationship between depression and aggression of mothers with hyperactivity and aggression of female students of elementary school in Sirjan city. Method: The research method was descriptive and correlational. The statistical population was all the girls of public primary schools in Sirjan city and their mothers. A sample of 150 students and their mothers was selected from these schools using cluster sampling method. The data were obtained by Beck Depression Questionnaire (1961), Eysenck and Glenn Wilson Aggression Questionnaire (1975), Children's Aggression Test-Conners Rating Scale (1999), Buss-Perry Aggression Questionnaire (1992) and were analyzed with statistical method of Pearson correlation coefficient and multiple regression. Results : The results indicated that there is a significant relationship between mothers' depression with students' hyperactivity (r=0/471) and aggression (r=0/408) (P<0.01). Also, there is a significant relationship between mothers' aggression with students' hyperactivity (r=0/694) and aggression (r=0/507). Conclusion: The special conditions of a child with hyperactivity disorder have a significant relationship with the mental health of mothers, and the mental conditions of mothers can also affect the mental states of children.

تبلیغات