مقایسه روش تدریس مشارکتی و روش تدریس سنتی در یادگیری درس زیست شناسی دانش آموزان دختر
آرشیو
چکیده
سابقه و هدف: همراه با پیشرفت و توسعه علوم و فناوری تغییراتی در محتوا و شیوه های آموزشی روی داده است. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر روش تدریس مشارکتی و روش تدریس سنتی در یادگیری درس زیست شناسی دانش آموزان دختر مناطق شش و هفت تهران انجام شد. روش بررسی: جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانش آموزان دختر سال دوم متوسطه مناطق شش و هفت در سال 1400-1401 می باشد. نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای است. بنابراین دانش آموزان دو کلاس دوم متوسطه پس از موازنه سازی آزمودنی ها یکی به شکل یادگیری سنتی به تعداد 30 نفر و دیگری به شیوه تدریس مشارکتی به تعداد 30 نفر در درس زیست شناسی مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازه گیری میزان یادگیری گروه ها از آزمون پیشرفت تحصیلی استفاده گردید. برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه از نظر متخصصان و معلمان استفاده شد. برای تحلیل داده های آماری در مورد هر یک از فرضیه های پژوهشی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مقایسه بین دو روش تدریس مشارکتی و روش تدریس سنتی، در پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد، اما میان آن دو در انگیزه پیشرفت تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: به نظر می رسد روش تدریس مشارکتی در افزایش یادگیری دانش آموزان تأثیرگذاشته و نسبت به روش سنتی تدریس اثر بخش تر بوده است.Comparison of participatory teaching method and traditional teaching method in learning biology for female students
Background and purpose: Along with the progress and development of science and technology, there have been changes in the content and methods of education. This research was conducted with the aim of comparing the effect of participatory teaching method and traditional teaching method on the learning of biology lesson of female students of six and seven districts of Tehran. Methodology: The statistical population of this research is all female students in the second year of high school in six and seven regions in 1400-1401. Random sampling is a multi-stage cluster. Therefore, after balancing the subjects, two second grade students were studied, one in the form of traditional learning in the number of 30 students and the other in the form of participatory teaching in the number of 30 students in the biology course. Educational progress test was used to measure the learning rate of the groups. It was used to determine the content validity of the questionnaire from the point of view of experts and teachers. Analysis of covariance test was used to analyze the statistical data about each of the research hypotheses. Results: The results of the present study showed that there is a significant difference in academic achievement in the comparison between cooperative teaching methods and traditional teaching methods, but there is no significant difference in the motivation for improvement. Conclusion: It seems that the participatory teaching method had an effect on increasing students' learning and was more effective than the traditional teaching method.