تحلیل محتوای کتاب «عربی زبان قرآن پایه هفتم، متوسطه اول» از منظر میزان انطباق تمارین کتاب با برنامه درسی و رویکرد ارتباطی آموزش زبان (مورد پژوهشی: مجموع تمارین کتاب)
آرشیو
چکیده
بنیاد ارتباط انسان با دیگران بر اساس زبان است. آموزش زبان در مدارس بستر مناسبی جهت تقویت مهارتهای چهارگانه زبانی و توانش ارتباطی است. علاوه بر اینکه برنامه درسی ملی، طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامههای درسی در سطوح ملی تا محلی را عهدهدار است تا مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، مفاهیم آموزشی را به دانشآموزان در سطوح مختلف منتقل کند. رویکرد راهنمای برنامه درسی عربی پرورش مهارتهای زبانی بهمنظور تقویت فهم متون دینی بیان شده است. در این پژوهش با روش تحلیل محتوای کتاب «عربی زبان قرآن» پایه هفتم در سطح تمارین میزان انطباق آن را از یکسو با اهداف برنامه درسی عربی و از سویی دیگر با معیارهای رویکرد ارتباطی ارزیابی شده است. یافتهها حاکی از آن است اهداف تمارین منحصر به تقویت ترجمه، قواعد، واژهشناسی، درک مطلب و پرسش و پاسخهای کوتاه شده است. درمجموع %34 ترجمه، %22 قواعد، %18 واژهشناسی، %14 درک مطلب و %12 پرسش و پاسخهای کوتاه بدون بافت هستند. درنتیجه تمارین کتاب «عربی زبان قرآن» پایه هفتم همسو با برنامه درسی ملی طراحیشده و مجموع 50 تمرین کتاب نتوانسته معیارهای رویکرد ارتباطی جهت تقویت توانش ارتباطی و مهارتهای چهارگانه زبانی را پوشش دهد.Religious, moral, and social concepts in hessa alawathi poems
Raising children is an important issue in all the societies. They are actually an important human resource holding the key to the future, therefore, necessary facilities need to be provided. They can use these facilities to provide the needed service for the whole society. This is the way to prosperity and progress in the future.Literature, poem in particular, is the best way to shape their personality and to prepare them for their life. This article seeks to examine the teaching value of such concepts in children literature by hessa alawathi, Qatari poet. This is based on descriptive_ analytical approach in which several collections of his works containing religious, moral, and social concepts are extracted and studied. It was revealed that the poet first enumerates divine features, familiarizes the children with worship and prayers, and teaches them to respect the parents and elders to transfer the above mentioned values.The poet then tries to introduce the children with concepts including loving nature, respecting jobs and law abiding. He elaborates on these issues to help children find a correct and rightful path in life.