مقایسه نگرش والدین، معلمان ورزش و دانش آموزان به درس تربیت بدنی
آرشیو
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق مقایسه نگرش والدین، معلمان ورزش و دانش آموزان به درس تربیت بدنی بود. روش این تحقیق توصیفی از نوع مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان، والدین و معلمان تربیت بدنی استان یزد بودند. که از این جامعه تعداد 240 دانش آموز و ۲۴۰ نفر از والدین آنها با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی و 17 نفر از معلمان تربیت بدنی به صورت تمام شمار به عنوان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و تعداد ۲۴۰ پرسشنامه بین دانش آموزان و والدین آن ها و 18 پرسشنامه بین معلمان ورزش مرد توزیع گردید. لازم به ذکر است، روایی محتوایی ابزار توسط جمعی از متخصصان و پایایی آن نیز در یک مطالعه تحقیقاتی محاسبه شد. در نهایت داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی نظیر خی دو و یومن ویتنی با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین نگرش والدین، معلمان ورزش مرد و دانش آموزان پسر مقطع متوسطه نسبت به درس تربیت بدنی تفاوت معنی داری وجود داشت (p≤0.05). بنابراین با فراهم نمودن برنامه های ورزشی برای والدین و دانش آموزان می توان نگرش آن ها را به تربیت بدنی بهبود بخشیده تا آن ها نیز حمایت های لازم را جهت اجرای بهتر برنامه های درس تربیت بدنی مبذول دارند.Comparison of Attitudes of Parents, Sports Teachers and Students to Physical Education Course
The purpose of this research was to compare the attitude of parents, sports teachers and students towards physical education. The method of this research was descriptive and comparative. The statistical population included students, parents and physical education teachers of Yazd province. From this society, 240 students and 240 of their parents were randomly selected using the Kargesi and Morgan table and 17 of the physical education teachers were selected as a statistical sample, and 240 questionnaires between students and their parents and 18 questionnaires between Male sports teachers were distributed. It should be noted that the content validity of the tool was calculated by a group of experts and its reliability was also calculated in a research study. Finally, the data were analyzed using descriptive and inferential statistics such as chi-square and Yeoman-Whitney using SPSS software version 21. The findings of the research showed that there was a significant difference between the attitudes of parents, male sports teachers, and male high school students towards physical education lessons (p≤0.05). Therefore, by providing sports programs for parents and students, their attitude towards physical education can be improved so that they also have the necessary support for better implementation of physical education lesson plans.
Physical education lesson, parents, sports teachers, students, secondary leve