رابطه مهارت های ذهنی با هوش هیجانی و اضطراب رقابتی در بانوان تکواندوکار لیگ برتر ایران
آرشیو
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارت های ذهنی با اضطراب رقابتی و هوش هیجانی در بانوان تکواندوکار لیگ برتر ایران بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه بانوان تکواندوکار شرکت کننده در رده سنی جوانان ( 25-18 سال) دوازدهمین دوره لیگ برتر ایران تشکیل دادند. نمونه آماری به روش سرشماری انتخاب و تعداد 87 نفر پرسشنامه های اضطراب رقابتی مارتنز و همکاران (1990)، مهارت های ذهنی راسل (2010) و هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) را پر کردند. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و برای فرضیه های پژوهشی استفاده از آمار توصیفی همبستگی و استنباطی، رگرسیون، همبستگی پیرسون و دوربین واتسون استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل این پژوهش نشان داد که بین مهارت های ذهنی با مولفه خود مدیریتی از هوش هیجانی (r=0//241 ، p>0/05)، اضطراب جسمانی (r= -0/392 ، p>0/05)، اضطراب شناختی (r= -0/352 ، p>0/05)، اعتمادبه نفس (r=0/265 ، p>0/05) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مهارت های ذهنی واجد شرایط پیش بینی خودمدیریتی از هوش هیجانی، اضطراب رقابتی، اضطراب شناختی و اعتمادبه نفس می باشدRelationship between mental skills,emotional intelligence and competitive anxiety in female Taekwondo player in Iran
The purpose of this study, investigated the relationship between mental skills, emotional intelligence and competitive anxiety in female taekwondo player in super league of Iran.for this aim 98 taekwondo player participated from super league of Iran. The Questionnaires Emotional Intelligence Bradberry and Graves (2005), mental skills Russell (2010), Competitive anxiety Martnz (1990) were used for data collection and 87 Questionnaires were collected. The validity of Questionnaires determinate with master’s opinions of Movement Behavior and reliability of the Questionnaires mental skills Russell (2010), Competitive anxiety Martnz (1990), Emotional Intelligence Bradberry and Graves (2005) were attained (α: 0/80( -(α: 0/74( -)α:0/83).Test data using correlational descriptive statistics and Bonferoni, regression analysis were used for statistical analysis. The results show that mental skills has a significant relationship with self-management of emotional intelligence (p>0/05, r=0.241), somatic anxiety (p>0/05, r=-0.392),cognitive anxiety (p>0/05, r=-0.352) and self-confidence (p>0/05, r=0.265).The test results also show that mental skills is a significant predictor of the self-management of emotional intelligence,somatic anxiety,cognitive anxiety and self-confidence.
mental skills; emotional intelligence; competitive anxiety; taekwondo