رابطه مدیریت دانش و بهره وری معلمان تربیت بدنی شهر رشت با نقش میانجیگری خلاقیت و جو سازمانی
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش رابطه مدیریت دانش با بهرهوری معلمان تربیت بدنی شهر رشت از طریق میانجی های خلاقیت و جو سازمانی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش معلمان تربیت بدنی شهر رشت (210 نفر) تشکیل می دادند نمونه آماری برابر با جامعه انتخاب شد (روش تمام شمار). ابزار پژوهش شامل 4 پرسشنامه بهره وری هرسی و همکاران (1994)، مدیریت دانش شرون لاوسون (2003)، جو سازمانی سوسمن و دیپ (1989)، خلاقیت صادقی مال امیری (1388) بود و از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SMART PLS 3 جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده استفاده گردید روایی محتوای ابزار توسط اساتید و پایایی ترکیبی با نرم افزار PLS به ترتیب (0/902، 0/968، 0/923 و 0/898) بررسی و تائید گردید. از روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار PLS جهت تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدیریت دانش با بهره وری (12/860 = t-value؛ 0/629= R)، مدیریت دانش با جوسازمانی (13/733 =t-value ؛ 0/666 = R)، خلاقیت با بهره وری (3/092 = t-value؛ 0/139 = R) و جو سازمانی و بهره وری (5/320 =t-value ؛ 0/275 = R) رابطه معنی داری وجود دارد؛ رابطه مدیریت دانش با خلاقیت (0/301 =t-value؛ 0/035 = R) معنی دار نبود. در نتیجه جهت افزایش بهره وری، حرکت در مسیرهای منتهی به افزایش دانش در جو سازمانی پویایی امکان دارد که کارکنان آن در مواجهه با مشکلات از اعمال نگرش های جدید هراسی نداشته باشند تا بر مشکلات موجود بر سر راه بهره وری چیره شوندRelationship between knowledge management and productivity of physical education teachers in Rasht with the mediating role of creativity and organizational climate
The purpose of this research was the relationship between knowledge management and the productivity of physical education teachers in Rasht city through the mediators of creativity and organizational atmosphere. The statistical population of the study consisted of physical education teachers in Rasht (210 people). The research instruments included 4 questionnaires of productivity of Hersi et al. (1994), knowledge management of Sharon Lawson (2003), organizational training of Susman and Deep (1989), creativity of Sadeghi Mal Amiri (2009) and structural equation modeling using SMART software. PLS 3 was used to analyze the collected data. The content validity of the tool was evaluated by professors and the combined reliability was verified by PLS software (0.902, 0.968, 0.923 and 0.898), respectively. Structural equation modeling method was used in PLS software to analyze the data. The results showed that knowledge management with productivity (t value = 12.860; R = 0.629), knowledge management with organizational climate (t value = 13.733; R = 0.666), creativity with productivity (092.09) 3 = t value; R = 0.139) and there is a significant relationship between organizational climate and productivity (t value = 320.5; R = 0.275); The relationship between knowledge management and creativity (t value = 0.301; R = 0.035) was not significant. As a result, in order to increase productivity, it is possible to move in the paths leading to increasing knowledge in a dynamic organization so that its employees are not afraid of applying new attitudes in the face of problems in order to overcome the existing problems on productivity
Productivity, Knowledge management, Organizational climate, Creativity, Physical education teachers