طراحی مدل مدیریت ریسک بیمه گران دیدارکنندگان از ایران به منظور توسعه صنایع گردشگری و بیمه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نظر به لزوم توسعه صنعت گردشگری در ایران، کاهش مخاطرات آن ها از طریق بیمه به عنوان یکی از ابزارهای ایجادکننده امنیت روانی اهمیت وافری دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل مدیریت ریسک مناسب برای بیمه گران دیدارکنندگان از ایران است که باعث ارتقای خدمات بیمه و به دنبال آن توسعه صنعت گردشگری در این کشور می شود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی است. جامعه آماری شامل خبرگان صنعت بیمه و گردشگری بوده، از روش سرشماری و جهت گردآوری داده ها از سه پرسشنامه و از نرم افزار SmartPLS کمک گرفته شده است. براساس نتایج حاصل از آزمون فرضیات پژوهش از بین سه مولفه اصلی مدیریت ریسک، اثرگذاری ارزیابی ریسک و استفاده از رویکرد مناسب در مواجهه با ریسک بر توسعه صنعت بیمه و توسعه صنعت گردشگری معنادار می باشد. در حالی که اثرگذاری گزارش ریسک بر توسعه صنایع بیمه وگردشگری معنادار نمی باشد. روابط غیرمعنادار حذف شده، مدل مجدد برازش داده شد. مقادیر حاصله نشان از برازش قوی مدل درونی، مدل ساختاری و مدل کلی پژوهش داشت. از ملزومات توسعه صنعت بیمه، ایجاد یک زنجیره ی به هم پیوسته و درهم تنیده از دو گروه مشاوران مدیریت ریسک و فنی، عدم پذیرش سخت گیرانه ی چارچوب مشخص و راهبرد شفاف مدیریت ریسک در واحد فنی، تعدیل آن متناسب با نیازهای سازمان، ارائه فرایندها، دستورالعمل ها، رویه ها، شاخص های کلیدی ریسک و نحوه ی گزارش گیری در زمینه ی اداره ریسک های واحدهای شرکت بیمه توسط مدیریت ریسک می باشد.Designing a risk management model for insurance coverage providers for visitors of Iran
Purpose: due to need for development of tourism industry in Iran, concerning the richness of this country and low income in this industry, it is vital to provide welfare for visitors and minimize their risks by insurance which provides psychological security to develop insurance and tourism industry. Method: From purpose point of view, this study is an applied research and from data collection perspective it is descriptive. The statistical population includes experts of insurance and tourism industry in Tehran. Census method and questionnaire tool were used for data collection. Three questionnaires and smartPLS software were applied. Findings: According to the results of the research hypotheses tests, among three main components of risk management, effectiveness of risk assessment and use of appropriate approach toward risk on development of insurance and tourism industry were statistically significant. However, the impact of risk reporting on insurance and tourism industry development is not significant. Conclusion: Creating an interconnected chain of risk management consultants and technical unit consultants in insurance companies is a necessity for development of this industry. Instead of strictly adopting a clear framework and risk management strategy, it is also necessary to modify it to fit the needs of the organization and to provide only processes, guidelines, procedures, key risk indicators, and reporting mechanisms for managing the units of the insurance company.