آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

در این پژوهش به منظور «تبیین فلسفی کلامی اندیشه های سیاسی نو معتزله و فلاسفه نوصدرایی به منظور ارائه چارچوب نظری تربیت سیاسی در جهان اسلام با روش تحلیل اسنادی، تحلیل مفهوم مفهومی و استنتاج پیش رونده با بررسی آثار محمدعبده و فضل الرحمن ملک از نومعتزله و نیز امام خمینی و علامه طباطبایی از فلاسفه نوصدرایی، 11مبنای هستی شناسی مشترک،13 مبنای انسان شناسی مشترک،6 مبنایی معرفت شناسی مشترک، و5 مبنای ارزش شناسی مشترک درتربیت سیاسی از دیدگاه اندیشمندان دو نحله نومعتزله ونوصدرایی استخراج و تدوین شده است. همچنین18 مولفه مشترک تربیت سیاسی در چهار دسته مولفه های: ناظر به هدف، زمینه ساز، ناظر به زیست اجتماعی، و ناظر به سلوک شخصی در تربیت سیاسی برای جهان اسلام احصاء و تدوین گردید. و تایید شد علیرغم برخی اختلاف ها، اندیشه های اندیشمندان نومعتزله(عبده و فضل الرحمن ملک) و متفکران نوصدرایی(امام خمینی و علامه طباطبایی) در حوزه تربیت سیاسی اسلامی در ذات خود واجد همسویی های لازم برای تدوین نظام تربیت سیاسی مشترک هستند، که اگر در دستور کار ممالک اسلامی واقع شوداز اختلافات و تعارضات ظاهری خواهدکاست و همسوویی و وحدت نظر و عمل قابل توجهی در اتحاد ملل مسلمان برای نیل به پیشرفت و توسعه خواهد داشت.

Philosophical-theological explanation of neo-Mu'tazilite political ideas and neo-Sadr philosophers in order to provide a theoretical framework for political education in the Islamic world

In the current research, the "theological-philosophical explanation of the political ideas of the New Mu'tazila and the New Sadra philosophers in order to provide the theoretical framework of political education in the Islamic world" has been discussed. research method; Documentary analysis is a progressive conceptual and inferential analysis, during which the works of Muhammad Abdo and Fazlur Rahman Malik from the New Mu'tazila and Imam Khomeini and Allameh Tabatabai from the Neo-Sadrai philosophers were examined and a total of 11 bases of common ontology, 13 bases of common anthropology, 6 bases Common epistemology and 5 bases of common values in line with political education have been extracted from the perspective of thinkers. In addition, 18 common components of political education in four categories; In order to draw the theoretical framework of political education for the Islamic world, it has been deduced that it is based on the goal, the foundation, the social life, and the personal behavior. The results showed; In spite of some differences, the viewpoints of Neo-Mutz Leh thinkers (Abdah and Fazlur Rahman Malik) as well as Neo-Sadrai thinkers (Imam Khomeini and Allameh Tabatabai) in the field of political education have the necessary alignments to formulate a theoretical framework of political education for the Islamic world. Is. If the aforementioned deductive theoretical framework is included in the agenda of the political education and training systems of Islamic countries, it will cultivate activists who will have more significant alignment and unity of opinion and action for the progress and development of the Islamic world.

تبلیغات