Toggle navigation
عنوان مطالب
مجلات
پدیدآورندگان
حوزه تخصصی
ناشران
پژوهشی پیرامون شیوه های متأثر از نگارگری در آثار نقاشان معاصر ایران
نویسندگان:
شروین شماس
مریم توحیدی
منبع:
مطالعات هنرهای زیبا دوره 3 زمستان 1401 شماره 9
کلید واژه ها:
نقاشی معاصر
سنت نگارگری
نقاشی ایرانی
نقاشان معاصر ایران
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات:
۵۴ - ۶۴
دریافت مقاله
  تعداد دانلود  : 
۱۸۹
آرشیو
آرشیو شماره ها:
۱۰
سال ۱۴۰۲ (۱)
-
مطالعات هنرهای زیبا دوره 4 بهار 1402 شماره 10
سال ۱۴۰۱ (۳)
-
مطالعات هنرهای زیبا دوره 3 زمستان 1401 شماره 9
-
مطالعات هنرهای زیبا دوره 3 تابستان 1401 شماره 8
-
مطالعات هنرهای زیبا دوره 3 بهار 1401 شماره 7
سال ۱۴۰۰ (۴)
-
مطالعات هنرهای زیبا دوره 2 زمستان 1400 شماره 6
-
مطالعات هنرهای زیبا دوره 2 پاییز 1400 شماره 5
-
مطالعات هنرهای زیبا دوره 2 تابستان 1400 شماره 4
-
مطالعات هنرهای زیبا دوره 2 بهار 1400 شماره 3
سال ۱۳۹۹ (۲)
-
مطالعات هنرهای زیبا دوره 1 زمستان 1399 شماره 2
-
مطالعات هنرهای زیبا دوره 1 پاییز 1399 شماره 1
چکیده
دوران معاصـر، بـا ارج نهـادن اقتبـاس از سـنت، بسـتری مناسـب را جهـت خلـق آثـار هنـری، بـرای هنرمنـدان کشـورهای بـا غنـای سـنتی، مهیـا کـرده اسـت. نقاشـان ایرانی نیـز در همین راسـتا، بـا اقتباس از نگارگـری، بـه خلـق آثـار معاصـر پرداخته انـد. پژوهـش حاضـر، در تـاش اسـت تـا بـا شـناخت ویژگیها و کارکـرد نگارگـری و راهکارهـای هنـر معاصـر جهـت برقـراری ارتبـاط بـا سـنت، بـه ایـن پرسـش پاسـخ دهـد کـه هنرمنـد چگونـه از شـیوههای متأثـر از نگارگـری در بیـان هنـری معاصر خـود اسـتفاده می کند؟ ایـن پژوهـش بـه شـیوه توصیفی-تحلیلـی، بـه بررسـی شـاخصههای نگارگـری و خصلتهـای آفرینـش هنـری معاصـر پرداختـه؛ بـا روش اسـتقرایی و مطالعـه مـوردی آثـار هنرمنـدان معاصر ایـران، بسـتر فراهم آمـده، جهـت خلـق اثـر معاصـر مبتنـی بـر سـنت و ارتبـاط آنهـا را روشـن میسـازد. نتایـج ایـن پژوهش نشـان میدهـد کـه، شـناخت قابلیتهـای سـنتی نگارگـری و امکانـات هنـر معاصـر، میتوانـد منجـر بـه خلـق اثـر هنـری در تعامـل مناسـب بـا مخاطـب بومـی و غیـر بومـی گـردد. فضـای چندسـاحتی، رنگ گـذاری تخـت، ساده سـازی فـرم، قلمگیـری، کادربنـدی، پیکرسـازی خـاص و تکـرار الگوواره هـا، از خصلتهـای سـاختاری نگارگـری هسـتند، کـه نقاشـان میتواننـد از دگرگونـی آنهـا، در راسـتای اهـداف و بیـان مفاهیـم شـخصی، بـا راهکارهایـی، جهـت بیـان معاصـر خویـش در خلـق آثـار بهـره ببرنـد.
تبلیغات