چکیده

فضای مجازی امروزه یک جهان زیست قطعی و همگانی شده است، گسترش شتابناک این فضا با ظرفیت پوشش بالا، آثار فرهنگی ژرف و پر دامنه ای را در پی داشته است که نقش و ابعاد تاثیرگذاری آنها را بر کل پهنه جامعه از جمله عرصه فرهنگ، نمی توان دست کم گرفت. دامنه حدود و ثغور بهره برداری از فضای مجازی کاملا وابسته به سبک زندگی و تعلقات فردی افراد شده است. مدیریت این فضای عظیم و پیچیده نیازمند سیاستگذاری، برنامه ریزی، تولید محتوای مناسب و نظارت دقیق، صحیح و سنجیده است. در این میان موضوعات زنان در این فضا به فراخور ویژگی های جنسیتی، مواضع متفاوتی را بروز داده اند.. این مقاله وضعیت موجود و مطلوب تولید محتوا برای زنان در فضای مجازی در حوزه روابط درون خانوادگی را مورد بررسی قرار داده است. هدف این مقاله طراحی مدل تولید محتوای فرهنگی برای زنان در فضای مجازی می باشد. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون است که طی فرایندکدگذاری مضامین پایه، مضامین سازمان دهنده و مضامین فراگیر استخراج شدند. در این تحقیق به مصاحبه عمیق با 18 نفر از اساتید و صاحبنظران پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که ایرانی و اسلامی بودن، توجه به تنوع قومیت ها در ایران، توجه به هویت و فطرت زنانه، توجه به کانون خانواده، توجه به ویژگی های زنان الگو در اسلام، ارایه سبک زندگی ایرانی - اسلامی، پاسخگویی متقن به سوالات و دغدغه های زنان و توجه به مهارت های زندگی از شاخص های اصلی مدل تولید محتوای فرهنگی برای زنان در فضای مجازی است.

Designing a Model for Producing Cultural Content for Women in the Internet

Today, virtual space has become a definitive and universal living world, the rapid expansion of this space with a high coverage capacity has resulted in deep and wide-ranging cultural works, whose role and dimensions of impact on the entire spectrum of society, including the field of culture, cannot be ignored. Power is underestimated. The range of limits and gaps in the use of virtual space is completely dependent on the lifestyle and personal belongings of people. The management of this huge and complex space requires policy, planning, appropriate content production and careful, correct and measured monitoring. In the meantime, women's issues in this space have expressed different positions based on gender characteristics. This article has examined the current and desirable content production situation for women in the virtual space in the field of family relationships. The purpose of this article is to design a model of cultural content production for women in cyberspace. The research method is qualitative and of the theme analysis type, which were extracted during the coding process of basic themes, organizing themes and overarching themes. In this research, in-depth interviews were conducted with 18 professors and experts. The results of the research showed that being Iranian and Islamic, paying attention to the diversity of ethnicities in Iran, paying attention to the identity and nature of women, paying attention to the center of the family, paying attention to the characteristics of model women in Islam, presenting the Iranian-Islamic lifestyle, answering the questions thoroughly. And women's concerns and attention to life skills are the main indicators of the cultural content production model for women in cyberspace.

تبلیغات