بررسی آسیب شناسی فریضه نماز جوانان با تأکید بر آموزه های دینی در استان اردبیل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
آسیب شناسی فریضه نماز از مسائل اساسی در ترغیب جوانان به نماز است. به همین منظور مقاله حاضر به روش تحلیلی – استنباطی مؤلفه های اصلی؛ تراکم جمعیت، ناهمگونی جمعیت، ناهماهنگی اهداف و امکانات، ارتباط با جوانان و فرهنگ آسیب شناسی نماز و تأثیر آن ها بر جوانان را موردبررسی قرار داده است. جامعه آماری سیصد نفر با روش نمونه گیری سه مرحله ای سهمیه ای، خوشه ای و تصادفی ساده از بین جوانان انتخاب شده است. بررسی ها حاکی از آن است که علل سستی در فریضه نماز جوانان: عوامل درونی شامل؛ خصوصیات فردی از حیث علم، آگاهی، نوع نگرش افراد به فلسفه نماز و نقاط ضعف اخلاقی فرد نمازگزار است. عوامل بیرونی شامل: آسیب های تکوینی نماز همچون شیطان، نحوه عمل و تأثیر او در نماز، چگونگی ایجاد مصونیت در مقابل آن و آسیب های غیرتکوینی؛ از قبیل عوامل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است که هر یک می توانند آسیب قابل ملاحظه ای بر فریضه نماز وارد کنند. نتیجه تحقیق که با نمونه گیری تصادفی میان جوانان اردبیل صورت گرفته نشان داد که عوامل درونی تأثیر کمی بر آسیب پذیری نماز در جامعه آماری موردمطالعه دارند درحالی که آسیب پذیری عوامل بیرونی غیر تکوینی با 3/46 درصد، بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است.Investigating the Pathology of Prayer with Emphasis on Religious Teachings (Case Study in Ardabil)
One of the main issues in encouraging young people to pray is the pathology of prayer. For this purpose, this article is an analytical-inferential method with a case study of Ardabil youth in 5 neighborhoods with the main component examining population density, population heterogeneity, inconsistency of goals and facilities, relationship with youth, and the culture of prayer pathology and their impact on youth. The statistical population is 300 people who have been selected from among the youth by three-stage quota, cluster, and simple random sampling method. The results of the analysis showed that the causes of weakness in youth prayer are internal and external factors; the meaning of internal factors is personal characteristics in terms of knowledge and awareness and the type of attitude of individuals and lack of awareness of the philosophy of prayer, as well as the moral weaknesses of the person praying, which makes the performance of prayer less important. Developmental harms of prayer mean that which harms the prayer of every person in the creation and outside of existence, such as the devil, how he acts and influences prayer, and how to create immunity against it and non-developmental harms. It is something that human beings have provided, such as cultural, economic, and political factors, each of which can cause severe damage to the body of prayer. The result of inferential analytical research conducted by random sampling among the youth of Ardabil shows that the vulnerability of external factors in terms of non-developmental with 46.3% has the highest statistics in the damage to youth prayer.