آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

در دنیای امروز بیشترین توجه جوانان معطوف به فضای مجازی است، درحالی که انتقال مفاهیم قرآنی در این فضا بر اساس اقتضائات جهان معاصر صورت نگرفته است. لذا درک این شرایط، متولیان قرآنی را به لزوم به کارگیری روش های نو در انتقال مفاهیم قرآنی به مخاطب جوان رهنمون می سازد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، روش های جذاب سازی مفاهیم قرآنی و زمینه های جذب مخاطب به قرآن را با استناد به آیات و روایات، موردبررسی قرار داده است. سپس با استفاده از روش میدانی و انتشار پرسشنامه، اثربخشی این روش ها را از نگاه مخاطبان ارزیابی نموده است. بر اساس این پژوهش، روش طرح سؤال و استفاده از قالب های داستانی و هنرهای نمایشی در جذاب سازی مفاهیم قرآنی تأثیر زیادی دارند و ضعف اصلی در انتقال مفاهیم قرآنی، خلأ انتقال کاربردی و قابل تطبیق بر مصادیق آن ها و استفاده کم از تصاویر مرتبط با مفاهیم قرآنی در فضای مجازی است.

Methodology of Transmitting Quranic Concepts to the Young Audience based on the Requirements of the Contemporary World

In today's world, most attention of young people is focused on cyberspace, while the transfer of Quranic concepts in this space has not been done according to the requirements of the contemporary world. Therefore, understanding these conditions leads the Quranic trustees to the need to use new methods in transmitting Quranic concepts to the young audience. Using the descriptive-analytical method, the present study has investigated the methods of attracting Quranic concepts and the contexts of attracting the audience to the Quran by quoting verses and hadiths. Then, using the field method and publishing a questionnaire, he evaluated the effectiveness of these methods from the perspective of the audience. According to this study, the method of questioning and the use of narrative formats and performing arts have a great impact on the attractiveness of Quranic concepts and the main weakness in the transfer of Quranic concepts, practical and applicable transfer gap in their examples, and low use of images related to Quranic concepts in cyberspace.

تبلیغات