رساله الطیرِ ابن سینا، فتوت نامه هنرمندان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
داستان های رمزی ابن سینا همواره به عنوان تمثیل های عرفانی مورد برررسی قرار گرفته اند؛ مسئله ای که باعث شده مهم ترین ویژگی این آثار، که همان داستان بودن آن ها است کمتر مورد توجه قرار گیرد؛ در صورتی که این آثار به عنوان آثار هنری می توانند جای خالی مباحث مرتبط با هنر را در اندیشه ابن سینا پُر کنند و قسمت های تازه و متفاوتی از اندیشه شیخ الریس پیرامون مقوله هنر را برای ما روشن کنند. در میان داستان های رمزی ابن سینا، وضعیت رساله الطیر ، متفاوت از دیگر داستان ها است. سؤالی که در این مقاله مطرح می شود درباره جایگاه رساله الطیر در میان داستان های رمزی ابن سینا و نسبت آن با تفکر او درباره مقوله هنر است و این که چگونه رساله الطیر می تواند به تبیین اندیشه ابن سینا در مورد مسله هنر بپردازد؟ ابن سینا در این اثر مباحث مختلفی را مطرح می کند که حول محور آگاهی و معرفت، سیرو سلوک، آموزش و تربیت می چرخند؛ این مباحث با مباحث مطرح شده در فتوت نامه ها، در نوع نگاه، بیان و هدف مشترک اند؛ به گونه ای که می توان این گونه نتیجه گرفت که ابن سینا با نگارش رساله الطیر ، هم به خلق اثری هنری پرداخته و هم در این اثر با رویکردی همانند فتوت نامه ها، مسیر تربیتی خاص خود را به هنرمندان نشان داده است.Ibn Sina's Risalat AL-Tair, Futwat Nameh of Artists
Ibn Sina's symbolic stories have always been considered as mystical allegories; The issue that has made the most important feature of these works, which is their story, less attention; If these works as works of art can fill the gaps in art-related topics in Ibn Sina's thought and illuminate new and different parts of Sheikh Al-Rays's thought on the subject of art. Among Ibn Sina's mystery stories, the status of the Risalat Al-Tair is different from other stories, a work that can be considered the key to understanding Ibn Sina's view of art. A work consisting of an introduction, the main and ending narrative, which is the story of captive birds that are looking for the end with their journey and behavior. In this work, Ibn Sina raises various issues that revolve around the axis of knowledge, knowledge, behavior, education and training; These issues are common to the issues raised in the Futwat Nameh in the type of view, expression and purpose. In this article, according to the topics and concepts discussed in the Risalat Al-Tair, this work has been examined with the principles and concepts presented in the Futwat Nameh to determine why and how this work of Ibn Sina becomes a Futwatnameh for artists.