چکیده

هدف مقاله حاضر بررسی رفتاراخلاقی معلمان در ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان پایه ی سوم ابتدایی به شیوه الکترونیکی بود. بدین منظور از روش تحقیق کیفی (پژوهش قوم نگاری مجازی)، و به منظور تحلیل اطلاعات گردآوری شده از مشاهدات بر خط و مصاحبه از شیوه مقوله بندی و کدگذاری استفاده شد. شرکت کنندگان پژوهش را «معلمان» تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 20 نفر از معلمین به عنوان نمونه برای انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته انتخاب شدند، نتایج نشان داد که بسنده کردن به یک روش ارزشیابی، اعتبار ارزشیابی را کاهش می دهد و منجر به عدم رعایت معیارهای اخلاق ارزشیابی می شود، لذا لازم است متناسب با محتوا و اهداف از روش های چندگانه (تلفیقی) برای ارزشیابی مجازی از آموخته های فراگیران استفاده شود

Ethical Behavior of Teachers in the Process of Evaluating Learning of Third Grade Students in an Electronic Way

The purpose of this article was to investigate the ethical behavior of teachers in evaluating the learning of third grade students in an electronic way. For this purpose, a qualitative research method (virtual ethnographic research) was used, and in order to analyze the information collected from online observations and interviews, the method of categorization and coding was used. The participants of the research were "teachers" who were selected using the purposeful sampling method of 20 teachers as a sample to conduct a semi-structured interview. The results showed that being satisfied with one evaluation method, the validity of the evaluation reduces and leads to non-compliance with evaluation ethics standards, therefore, it is necessary to use multiple (combined) methods for virtual evaluation of learners' learning in accordance with the content and goals

تبلیغات