مناسبات علمی ایران دوره ایلخانی با دیگر ملل و مناطق (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در دوران ایلخانان (736-654 ه. ق)، با توجه به گستردگی قلمرو مغول و همچنین تسامح و تساهل فکری و مذهبی آنان، فضای مناسبی جهت تردد عالمان و اندیشمندان سرزمین های مختلف در ایران به وجود آمد که در سایه آن مناسبات علمی گسترده ای بین قلمرو ایلخانی و دیگر کانون های تمدنی جهان آن عصر برقرار شد. در این فضا، حمایت همه جانبه متولیان علم و آموزش در ایران به همراه روحیه دانش پژوهی، رحله طالبان علم، رفت وآمد گسترده دانشمندان ایران و دیگر سرزمین ها را رقم زد. این روابط دوسویه، در احیای فعالیت های علمی در ایران و مبادله میراث و یافته های علمی این سرزمین با ملل مختلف از شرق دور تا دنیای غرب نقش بسزایی داشته است و باید آن را از نتایج مثبت و قابل ملاحظه حکومت ایلخانان در بعد علمی و فرهنگی در ایران قلمداد کرد. در این مقاله، با رویکرد توصیفی – تحلیلی، ضمن شرح مبادلات علمی بین دانشمندان قلمرو ایلخانی با اندیشمندان دیگر کشورهای جهان، علل و عوامل زمینه ساز برای پیدایش این مناسبات موردبررسی قرار خواهند گرفت.Iran's scientific relations with other nations and regions during the Ilkhanid period
During the Il-khanid period, it had been created a good atmosphere that allow to the scholars of different lands to move to Iran as a result of the wide extent of the Mongol territory, as well as their Religious and intrinsic Toleration. Therefore, there was a widespread scientific relationship between the Il-khanid land and other civilization centers of the world. This case had created by the full support of the officials of science and education in Iran, along with the scholarly spirit, the scientific trips and the vast movement of scholars in Iran and other lands. These mutual relations have contributed to the revival of scientific activities in Iran and the exchange of heritage and scientific findings of this land with different nations from the Far East to the West, thus it should be considered as a positive and significant scientific and cultural outcome of the Ilkhanid rule in Iran. By descriptive-analytical method, this paper seeks to examine the factors caused these relationships, beside of describing the scientific exchanges between the scholars of the Il-khanid territory and other scholars of the world.