آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبه اسلامی بر امنیت روانی و پایبندی مذهبی در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی بررسی شده است. روش پژوهش ازنوع شبه آزمایشی، طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده و جامعه آماری، شامل ۶۷۵ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهر کردکوی در سال تحصیلی 1400 است. حجم نمونه به صورت تصادفی در دو گروه (25 نفر گروه گواه و 25 نفر گروه کنترل) انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های «پایبندی مذهبی» جان بزرگی (1388) و «امنیت روانی» مازلو (2004) بوده و ابزار مداخله نیز مشتمل بر محتوای جلسات آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبه اسلامی طبق الگوی نصرتی، جعفری اردی و غباری بناب (1399) در هشت جلسه نوددقیقه ای بوده است. تجزیه وتحلیل داده ها ازطریق آزمون تحلیل صورت گرفته است و یافته ها نشان می دهد آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبه اسلامی بر مؤلفه های امنیت روانی، مشتمل بر کاهش احساس ناخشنودی، ناسازگاری محیطی و بهبود دید مردم درخصوص فرد در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی مؤثر است؛ همچنین براساس یافته های پژوهش، آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبه اسلامی بر مؤلفه های پایبندی مذهبی (پایبندی مذهبی، دوسوگرایی و ناپایبندی مذهبی) در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی به صورتی معنادار اثر می گذارد.

The Effectiveness of Self-monitoring Education with Islamic Meditation Approach on Psychological Security and Religious Adherence in Students

In the present study, the effect of self-monitoring training with the Islamic meditation approach on psychological security and religious adherence in female students of Payam Noor Kurdkovi University has been investigated. The research method is quasi-experimental, pre-test and post-test design with a control group, and the statistical population includes 675 female students of Payam Noor University in the city of Kurdkoy in the academic year of 2021. The sample size was randomly selected in two groups (25 people in the control group and 25 people in the control group). The data collection tools included the questionnaires of "Religious Commitment" by Jan Bozurgi (2009) and "Psychological Security" by Maslow (2004) and the intervention tools included the content of self-monitoring training sessions with an Islamic meditation approach according to the model of Nosrati, Jafari Ardi and Ghobari Bonab (2020), has been in eight sessions of ninety minutes. The analysis of the data has been done through an analysis test and the findings show that self-monitoring training with an Islamic meditation approach on the components of psychological security, including reducing the feeling of unhappiness, environmental incompatibility and improving people's view of the individual in the female students of Payam Noor Kordkoi University. It is effective; Also, based on the findings of the research, self-monitoring education with the Islamic meditation approach has a significant effect on the components of religious adherence (religious adherence, ambivalence and religious non-adherence) in the female students of Payam Noor Kurdkovi University.

تبلیغات