آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

هدف از این پژوهش، تحلیل و تبیین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی (ره) و استنباط دلالت های آن در آموزش ارزش ها بوده است و برای انجام دادن تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد استنتاجی و شیوه اسنادی استفاده کرده ایم. در این پژوهش به منظور تبیین ماهیت ارزش ها، براساس استنباط انواع اعتباریات ارزشی ازدیدگاه علامه، دلالت های تربیتی نظریه اعتباریات در تعلیم ارزش ها استخراج شده است. علامه ازجمله فیلسوفانی بوده که بحث اعتباریات را ابداع کرده و برای تبیین چیستی، چرایی و مفهوم شناسی ارزش ها، علوم و ادراکات اعتباری را پشتوانه ارزش ها قرار داده است. یافته های پژوهش نشان می دهند از نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، پانزده اصل برای آموزش دادن ارزش ها، شامل تبیین پایه های مطلق ارزشی، تهییج احساسات، عقلانیت، نتیجه گرایی، حُسن و قبح ذاتی امور، معنویت فطری، توجه به بُعد معرفت شناختی، توجه به ویژگی تکاملیِ آموزش دادن ارزش ها و باورهای پیشین مخاطب، انگیزه سازی ، تعیین حُسن و قبح فعلیِ افعال، مسامحت در آموزش دادن ارزش ها، اصلاح وضعیت محیطی، استفاده از ارتباط کلامی و غیرکلامی برای آموزش دادن ارزش ها، و تناسب داشتن روش با موقعیت را می توان احصا کرد.

Implications of the Etebariat Theory' Tababatabaie in Teaching Values

The purpose of this research is analysis and concretising Etebariat theory, Tabatabaie perception and its implications in teaching values. And to conduct the research, we have used descriptive-analytical method with inferential approach and documentary method. In this research in order to finding the explanation of what nature of values is, has been extracted educational implications of Etebariat theory in teaching religious values, spiritualmoral values  and, education and social values, from the point of view of the different types  of valuable Etebariat from the perspective of Allama Tabatabaie. Allama Tabatabaie including philosophers who respond to these fundamental question innovating Etebariat discussion and explaining what and why the values are, by using science and credit perceptions. According to the results of this research, it's possible to extract fifteen principles for teaching values, including: explaining the basis of absolute value, rationality, stimulation feelings, pragmatism, natural indecency and decencies, spirituality instinctive, according to the epistemological dimension, according to the evolutionary characteristics of values education, according to previous  beliefs audience, stimulating, indecency actions of current values (current actions determine good and evil), the neglect in education, improving environmental conditions, using verbal communication and non-verbal to teach values, incongruous the standing and method, and the principle of encouragement.

تبلیغات