بررسی حدیث «الخلافه بعدی ثلاثون» از منظر فریقین (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
حدیث «الخلافه بعدی ثلاثون سنه» با تعدد نقل و مضمون واحد در منابع اهل سنّت مورد قبول واقع شده و در کتب کلامی، تفسیری، حدیثی و تاریخی طرح شده و مستند برخی از اعتقادات اهل سنّت از جمله مشروعیت و تربیع خلفا قرار گرفته است. سوال این است که آیا این حدیث می تواند مستند قابل قبولی برای اهل سنّت در بحث امامت باشد؟ با استفاده از قواعد مقبول فریقین در بررسی سندی و دلالی این حدیث مخدوش است؛ هرچند امامیه به صورت موردی در مناظرات به عنوان عنصر جدل از آن بهره جسته اند. این حدیث با اعتقادات اهل سنت ناسازگار است؛ مانند محدودنمودن مدت زمان خلافت به سی سال و عدم مشروعیت خلفای بعد از امیرالمومنین علی بن ابی طالبg و نیز تعارض با احادیث امامان دوازده گانه که مورد اتفاق فریقین است. نویسندگان اهل سنت برای حل این ناسازگاری ها به چاره جویی برخواسته اند و مباحثی مانند جعل دو دوره برای خلافت یعنی تا سی سال خلافه النبوه و بعد از آن خلافه الملک را بیان کرده اند.An Evaluation the Hadith “Al-Khilafah Ba’di Thalathon” (The Caliphate Will be for Thirty Years After My Life) from the Perspective of the Two Major Sects of Islam
The hadith of “Al-Khilafah Ba’di Thalathon” (The Caliphate will be for Thirty years after my life) has been accepted in the sources of the Sunnis with several narrations and a single theme, and it has been narrated in theological, commentary, hadith and historical sources and became proof of Sunni beliefs, including the legitimacy and quadruplicating (tarbi’) of the caliphs. The question is, can this hadith be an acceptable document for Sunnis in the discussion of Imamate? Using the accepted rules of the two major sects of Islam in examining the authenticity chain and contents of this hadith, it is a distorted narration; However, Imamiyyah has used it as an element of dialectic in debates by case studies. This hadith is inconsistent with Sunni beliefs; Such as limiting the duration of the caliphate to 30 years and the illegitimacy of the caliphs after Amir al-Mu’minin Ali bin Abi Talib, as well as the conflict with the hadiths of the twelve imams, which are agreed upon by both sects. Sunni writers have tried to find a solution to solve these inconsistencies and have stated issues such as forging two periods for the caliphate, i.e. up to 30 years of the caliphate of Prophethood and after that the caliphate of al-Mulk.