تأثیر خوش بینی و کوتاه بینی مدیر عامل بر ابعاد مدیریت ریسک شرکت با توجه به نقش تعدیلی: ارتباط سیاسی و کارایی مدیر عامل
آرشیو
چکیده
ویژگی های رفتاری مدیران یکی از مهم ترین عوامل در تصمیم گیری درباره تأمین مالی و ترکیب ساختار سرمایه شرکت است. با افزایش رقابت و دشواری مدیریت در محیط های پیچیده سازمانی، سازمان ها نیازمند مدیرانی هستند که این پیچیدگی های ذاتی را در زمان تصمیم گیری های مهم لحاظ و تفکیک کنند. مدیریت ریسک بخش مهمی از این فرآیند تصمیم گیری را تشکیل می دهد. ازاین رو در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر خوش بینی و کوتاه بینی مدیران عامل بر ابعاد مدیریت ریسک شرکت شامل انطباق، استراتژی، عملیات و گزارشگری شرکت با توجه به نقش تعدیل گری ارتباط سیاسی و کارایی مدیرعامل پرداخته و برای این منظور با داده های مربوط به 130 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1393 الی 1397 با به کارگیری رگرسیون چند متغیره باداده های ترکیبی موردبررسی قرار گرفت. یافته های حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که بین خوش بینی مدیرعامل و استراتژی و عملیات شرکت رابطه منفی و گزارشگری شرکت رابطه مثبت و از طرفی بین کوتاه بینی مدیرعامل و استراتژی و انطباق شرکت رابطه منفی و معناداری وجود دارد. ارتباط سیاسی مدیرعامل رابطه بین خوش بینی مدیرعامل و عملیات شرکت و رابطه بین کوتاه بینی و انطباق شرکت را تعدیل منفی می کند و از سوی دیگر کارایی بر رابطه بین خوش بینی مدیرعامل و انطباق و استراتژی شرکت تأثیر مثبت وبر عملیات شرکت تأثیر منفی دارد و کارایی مدیرعامل نقش تعدیل گری مثبت بر رابطه بین کوتاه بینی و استراتژی و گزارشگری شرکت و تعدیل گری منفی با عملیات شرکت دارد.The Effect of CEO Optimism and Myopia on Dimensions of Corporate Risk Management Moderated by CEO Political Connection and Efficiency
The CEO behavioral pattern is the most important factor in decisions regarding corporate financing and capital structure composition. With the increasing competitiveness and management difficulty in highly complex organizational environments, firms (companies/organizations) require CEOs who can identify and consider such inherent complexity in momentous decisions. Risk management constitutes a major part of this decision-making process. Therefore, this study sought to address how CEO’s optimism and myopia affect different dimensions of corporate risk management, including compliance, strategy, operation, and reporting, considering the moderating role of CEO’s political connection and efficiency. To this end, the data were collected from 130 firms listed on Tehran Stock Exchange in the 2014–2018 timeframe, and they were analyzed using multivariate regression with combined data. Results (from hypothesis testing) showed that CEO’s optimism has a negative relationship with strategy and operation, but a positive one with reporting. They also revealed that there is a negative, significant relationship between CEO’s myopia and strategy and compliance. CEO’s political connection turns negative the relationship between CEO’s optimism and operation as well as the relationship between CEO’s myopia and compliance; in addition, it has a positive effect on the relationship between CEO’s optimism and compliance and strategy, and a negative one on (the relationship with) operation. The mediating role of CEO’s efficiency is positive in the relationship between myopia and strategy and reporting, and it is negative in the relationship of myopia with operation.