چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای کتب چهارم ابتدایی از منظر توجّه به تفاوت های فردی به روش تحلیل محتوای استقرایی با رویکرد کیفی-کمی با جامعه آماری برابر با نمونه (سرشماری) و واحد تحلیل متن، تصویر، فعالیت ها، جدول و نمودار انجام شد. پس از بررسی نتایج پژوهش های پیشین و محتوای کتاب های درسی این پایه و انجام فرایند کدگذاری، چک لیست محقق ساخته ای حاصل شد که شامل 8 مؤلفه و 25 شاخصه می باشد نتایج به دست آمده که به روش آنتروپی شانون انجام شد، نشان داد میزان توجّه به هر دو جنس مؤنث و مذکر در یک حدود، بیشترین میزان توجّه به ترتیب به سبک خواندن-نوشتن، مشاغل خدماتی و فرهنگ جهانی و کم ترین میزان توجّه به ترتیب به آب و هوای گرم و شرجی، رشته های ورزشی، زندگی روستایی، مشاغل بازرگانی و فرهنگ قومی تعلق گرفته است.

تبلیغات