اصول حاکم بر تربیت فرزند از منظر سیره تربیتی والدهای قرآن کریم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از مهم ترین مسائل در هر عصر، تربیت فرزند است که باید طبق اصول و روش های منطبق بر فطرت کودک انجام شود. از آنجا که قرآن کریم ، موثق ترین منبع در این زمینه به شمار می آید، در پژوهش حاضر، اصول حاکم بر تربیت فرزند ازمنظر سیره تربیتی والدها در قرآن کریم را بررسی کرده ایم. این پژوهش ازنوع کیفی است و برای انجام دادن آن از روش توصیفی- تحلیلی و شیوه تحلیل محتوا استفاده کرده ایم. روش نمونه گیری ازنوع هدفمند بوده و تجزیه وتحلیل داده ها نیز با استفاده از استدلال یا استنتاج انجام شده است. درخصوص نتایج پژوهش می توان گفت در قرآن کریم ، سِیری منظم در سیره تربیتی والدهای قرآنی به تصویر کشیده شده است که در پژوهش پیشِ روی، آن را درقالب 58 اصل تحت یک سِیر تربیتی از دوره قبل از تولد کودک تا دوره جوانی و بزرگ سالی (اعم از مراحل قبل از تولد، نوزادی، کودکی، نوجوانی و بزرگ سالی) استخراج کرده و ذیل دو بخش اصول حاکم بر تربیت قبل از تولد فرزند و اصول حاکم بر تربیت پس از تولد فرزند آورده ایم. در بخش اصول حاکم بر تربیت قبل از تولد فرزند، مواردی همچون طلب کردن فرزند صالح از خداوند متعال و توجه نکردن به جنسیت فرزند، در بخش نتایج اصول حاکم بر دوران پس از تولد فرزند، مواردی مانند تأمین آسایش جسمی و روانی مادر، و درخصوص دوره های کودکی، نوجوانی و جوانی، اصولی همچون هدایت فرزند به سوی توحید، محبت ورزیدن به او، حفظ عدالت، شرایط مستقل بارآوردن کودک، توجه به آزادی بیان فرزند و توجه به دوری کردن فرزند از خودنمایی استخراج شدند. به کارگیری اصول تربیتی عرضه شده در پژوهش حاضر، والدین را در تربیت مطلوب کودکان یاری می دهد.Principles governing the upbringing of children from the point of view of parents' upbringing in the Holy Quran
One of the most important issues in any age is the upbringing of the child, which should be done according to the principles and methods in accordance with the nature of the child. The Holy Quran is the most reliable source in this field and therefore, in the present study, the principles governing the upbringing of children in terms of the educational life of parents in the Holy Quran have been studied. This research is of qualitative type and to do it we have used descriptive-analytical method and content analysis method. The sampling method is purposeful and the data are analyzed using reasoning or inference.Regarding the results of the present study, it can be said that in the Holy Quran, a regular journey in the educational life of Quranic parents has been depicted. Before birth (infancy, childhood, adolescence, and adulthood) are extracted, and under the two sections, the principles governing pre-birth education and the principles governing post-birth education. In the section on the principles governing pre-birth education, such as asking the righteous child from God Almighty and not paying attention to gender, in the section on the principles governing the post-natal period, such as providing physical and mental comfort for the mother, and on childhood, adolescence and Youth, principles such as guiding the child towards monotheism, loving him, maintaining justice, independent childbearing conditions, paying attention to the child's freedom of expression and paying attention to keeping the child away from ostentation were extracted. Applying the educational principles presented in the present study, helps parents in the optimal education of the child.