مدل نظری مدیریت جهادی در اسناد تحولی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام دادن این پژوهش، شناسایی مدل نظری مدیریت جهادی براساس اسناد تحولی نظام آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران بوده است. این پژوهش ازنوع کیفی است و برای انجام دادن آن از رویکرد نظریه زمینه ای و الگوی اشتراوس و کوربین (1990) استفاده کرده ایم. جامعه آماری پژوهش در بخش مدیریت جهادی، شامل کلیه اسناد معتبر مربوط به حوزه مدیریت جهادی و در قسمت مرتبط با اسناد تحولی، مشتمل بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390)، سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391) و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش (1390) است. روش نمونه گیری در این پژوهش ازنوع نظری بوده است و یافته ها درقالب شش محور مدل مذکور طبقه بندی شدند. مقوله تربیت جهادی (محور مرکزی) از مقوله های اهداف تربیت جهادی، اصول تربیت جهادی، ویژگی های نسل تربیت یافته جهادی و باور جهادی؛ محور شرایط علّی از مقوله های ایمان به مبدأ و معاد، حقایق هستی و حاکمیت قطعی سنن الهی؛ محور شرایط مداخله گر از مقوله های درمقابل مانع و دشمن بودن؛ و محور زمینه مدیریت جهادی از مقوله های ساخت جهادی، روابط جهادی و ارکان تربیت جهادی تشکیل شده است. در محور راهبردها، به مقوله های تعالی مجدّانه مرتبتی، موقعیت محوری، شایستگی محوری، علم محوریِ اسلامی، انعطاف پذیریِ معیارمدار، رصد و پایش مداوم و جامع، و رویکردهای ترکیبی، مرتبه ای، تمدن سازی، تربیتی- فرهنگی، مشارکتی و راهبردی اشاره شده است. محور پیامد، مقوله های تربیت فرد صالح، تربیت جامعه صالح، تأسیس تمدن نوین اسلامی و تحقق یافتن حیات طیبه را شامل می شود. مؤلفه های مدیریت جهادی درقالب مدل پارادایمی مدیریت جهادی در اسناد تحولی عرضه شده اند و از این مدل می توان در مدیریت سطوح مختلف نظام آموزش وپرورش استفاده کرد.Theoretical model of jihadi management in development documents of The education system of the Islamic Republic of Iran
The present study aims to identify the theoretical model of Jihadi management in the development documents of the educational system of the Islamic republic of Iran. This research is qualitative and was conducted with the oretical approach and using Strauss and Corbin method(1990). The statistical population of the current study in the department of Jihadi management, including books, articles, jurnals, theses and all documents related to the Jihadi management area. In addition, in the field of evolutionary documents, the oretical fundamentals of fundamental change in theofficial education and public education system of the republic Islamic of Iran(1390), national curriculum of the Islamis republic of Iran(1391) and the document on the fundamentals transformation of the education system(1390) were included. Sampling is a purposeful type, In order to validate the findings of the research.The findings of this study are classified according to six categories. The category of jihadi education(the central category) Consists of subsections of jihadi education objectives, jihadi education principles, characteristics of the Jihadi educated generation and Jihadi belief. The category of the causal conditions is formed from faith in the original source, the facts of existence and the definitive sovereignty of divine traditions. The category of intervening conditions is comprised of a subcategory against impediment and hostility. The category of field is formed from subcategories Jihadi construction, Jihadi relations and elements of Jihadi education. The category of strategies consisting of 13 subcategories of Regular exaltation, ….The category of result includes educating the person of Saleh, cultivating the society of Saleh, establishing a new Islamic civilization and realizing the Tayyebeh life. The components of Jihadi management in development documents can be presented in the form of a paradigmatic Jihadi management modle.