آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

این مقاله در صدد پاسخ گویی به پرسشی تعیین کننده درباره اندیشه هایدگر یعنی نسبت اندیشه فلسفی او با دیدگاه های الهیاتی است. اندیشه هایدگر محل تنازعات بسیاری از متکلمان مسیحی است. از یک سو ترمینولوژی و دستگاه مفهومی فلسفه هایدگر پیوند نزدیکی با الهیات دارد و از سوی دیگر، وی درگیر یک نقد بنیان افکن از متافیزیک غربی و پیامد آن، الهیات مسیحی است. به همین دلیل نمی توان به سادگی از اندیشه وی یک کلام مسیحی یا هر دین دیگری را انتظار داشت. او در نهایت می تواند با نوعی الهیات همراهی کند، به شرطی که این الهیات، تخریب متافیزیک یا انتوتئولوژی را پشت سر خود داشته باشد. چنین الهیاتی در حال حاضر موجود نیست و می توان گفت خدا و دین هایدگر در آینده به سر می برد، نه گذشته. نکته ای که مقاله پیش رو می کوشد گوشزد کند این است که شاید تمرکز بر زندگی نامه هایدگر یا برخی جستارها در اندیشه وی در باب الهیات، سرنخ هایی برای بررسی نسبت فلسفه هایدگر و مضامین دینی با الهیات به دست دهد، لیکن اندیشیدن به دین یا الهیات آینده از طریق تفکر هایدگری نیازمند تأمل و پژوهش های عمیق تر در متون وی است و چه بسا تمرکز بر زندگی نامه هایدگر و اصرار بر اصطلاحات نام آشنای الهیاتی در برخی از آثار وی، راهزن فهم درست غایت فکری او شود.

An Analysis of the Dialogue between Heidegger’s Thoughts and Christian Theology

This article is intended to answer a decisive question about Heidegger’s thought, that is, the relationship between his philosophical thought and theological views. Heidegger’s thought is the subject of many disputes among Christian theologians. On the one hand, the terminology and conceptual system of Heidegger’s philosophy is closely related to theology, and on the other hand, he is involved in a fundamental critique of Western metaphysics and its consequence, Christian theology. For this reason, it is not possible to simply expect a Christian theology or any other religion from his thought. He can eventually be accompanied by a kind of theology, provided that this theology has the destruction of metaphysics or ontotheology behind it. Such theology does not exist at present and it can be said that Heidegger’s God and religion are in the future, not the past. The point that this article tries to bring up is that perhaps focusing on Heidegger’s biography or some delving into his thought about theology will give clues to investigate the relationship between Heidegger’s philosophy and religious contents with theology, but thinking about future religion or theology through Heidegger’s thinking needs deeper reflection and research in Heidegger’s texts, and most probably focusing on Heidegger’s biography and insisting on familiar theological terms in some of his works is an obstruction to the correct understanding of his intellectual purpose.

تبلیغات