آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

یکی از روشهای اصیل تفسیر قرآن، استمداد از روایات تفسیری معصومین(ع) می باشد، اما آسیبهای وارده در این میراث، بهره گیری از آن را دشوار نموده است، بر همین اساس حدیث شناسان و مفسرانی از جمله علامه طباطبایی در صدد تفسیر، تبیین و تسهیل فهم این منبع بوده اند. پژوهش پیش رو که با روش توصیفی تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای انجام شده، به بیان گونه های شرح و تبیین روایات تفسیری موجود در تفسیر المیزان می پردازد. یکی از رویکردهای مؤلف المیزان نسبت به روایات، «تفسیر حدیث» است که با تکیه و تسلّط بر معارف قرآنی و حدیثی در موارد متعددی به توضیح، تصحیح، رفع اختلاف و ابهام، دفع شبهه، توضیح و توجیه، اصلاح و تکمیل الفاظ و معانی مشکل و مشتبه موجود در روایات، اصلاح برداشت مفسران در بهره گیری از روایات، اصلاح مفهوم و الفاظ روایات، کشف و توضیح مقصود معصوم در روایات، بیان تفاوت تفسیر و تأویل، و... از روایات تفسیری پرداخته است، به گونه ای که می توان گفت ایشان علاوه بر اینکه مفسر قرآن است، شارح روایات تفسیری نیز می باشد.

Typology of Description and Interpretation of Narrations in Tafsir Al-Mizan

One of the original methods of interpreting the Quran is using the interpretive narrations of the Infallibles (AS), but the damages done to this heritage has made it difficult to use it. Accordingly, hadith scholars and exegetists, including Allameh Tabatabai, have sought to interpret, explain and facilitate the understanding of this source. The present research that has been conducted through a descriptive-analytical method and using library tools, seeks to express the types of descriptions and explanations of interpretive narrations in the Tafsir Al-Mizan. One of the approaches of the author of Al-Mizan towards narrations is “Interpretation of Al-Hadith” which has dealt explaining, correcting, and resolving differences and ambiguities, dispelling doubts, explaining and justifying, correcting and completing difficult and dubious words and meanings in the narrations, correcting the interpretation of exegetists in using the narration, correcting the meaning and words of the narrations, discovering and explaining the meaning of the Infallibles PBUT in the narration, expressing the difference between exegesis and interpretation, by relying and mastering the Quranic sciences and hadith teachings in several cases, in such a way that it can be said that in addition to being the interpreter of the Quran, he is also a commentator on interpretive narrations.

تبلیغات