آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب تربیت جنسی در دوره اول متوسطه، متناظر با سند تحول بنیادین بوده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، نوع داده ها کمی و با توجه به روش اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری، شامل کلیه دبیران و عوامل اجرایی مدارس متوسطه اول استان همدان بوده است. نمونه آماری پژوهش 380 نفر از معلمان مرد و زن دوره متوسطه اول استان همدان بوده که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته از نوع طیف پنج رتبه ای لیکرت بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از ضریب CVR و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ موردبررسی و تائید قرار گرفته است. در تحلیل داده ها از آزمون آماری T در محیط نرم افزار اس پی اس اس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است،  بین وضعیت موجود و مطلوب تربیت جنسی دانش آموزان دوره متوسطه اول در مؤلفه های، آشنایی با بلوغ و دوره نوجوانی؛ تقویت هویت جنسی و رفتارهای مناسب جنسیت؛ شناسایی تفاوت های دختر و پسر و محافظت از آسیب ها و رفتارهای پرخطر جنسی، شکاف وجود دارد و نیاز به توجه جدی دارد.

Determining the Gap between the Current and Desired Status of Sexual Education of Junior High School Students Corresponding to the Document of Fundamental Change in Education

The main purpose of this study was to determine the gap between the current and desired status of sexual education in the first year of high school, corresponding to the document of fundamental change. The statistical population included all teachers and executive agents of the first secondary schools of Hamedan province. The statistical sample of the study was 380 male and female first secondary school teachers of Hamedan province who were selected by multi-stage cluster random sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire of 5-point Likert scale. The content validity of the questionnaire was evaluated using CVR coefficient and the reliability of the questionnaire was evaluated using Cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed using t-test in SPSS22 software. The results of the research have shown that between the current and desirable situation of sexual education of junior high school students in the components, familiarity with puberty and adolescence; Strengthening sexual identity and gender-appropriate behaviors; Identifying the differences between girls and boys and protecting them from harm and high-risk sexual behaviors There is a gap and needs serious attention.

تبلیغات