آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی نظر ونگرش معتزله را در باره وطن ، قوم ونژاد، تساوی جویی انسانی را با توجه به مکتب معتزله با تاکید بر اندیشه های جاحظ معتزلی مورد بررسی قرار می دهد و در این راستا، معیارهای برتری را مورد بررسی قرار می دهد و دیوارهای تبعیضی که برخی از حکومت ها به عنوان معیارهای برتری مطرح می ساختند را مورد نقد قرار می دهد.دستاورد پژوهش نشان می دهد که نگرش معتزله نسبت به مسائلی همچون وطن،نژاد بر مبنای مساله برابری و برتری می باشد.در این بین جاحظ هم همانند سایر معتزلیان برابری و تقوا را به عنوان مهمترین ارزش های دولت اسلامی بر می شمرد اگرچه او در برخی اظهار نظرها با خلفای اولیه اموی به دلیل تثبیت جایگاه های اجتماعی و طبقاتی افراد و رعایت برخی ارزشهای اسلامی مورد نظر معتزلیان همسویی دارد.

A Study of the Umayyad Thought (Arabs' racialism) and Mu'tazilite Criticisms of It, Based on Jahiz's Opinions and Thoughts

The Umayyad government revived racial discrimination, pride and arrogance. In contrast to the Umayyad ideology, which emphasized the superior Arab race and the implementation of anti-religious policies and considered the criteria of superiority based on homeland, blood, race, color, the Mu'tazilites had serious criticisms of it and each of the intellectual elites of the Etzal current They did not know the difference between the people of the Islamic society. The result of the research shows that Jahez, like other Mu'tazilites, considered equality and piety as the most important values of the Islamic State, although in some comments with the early Umayyad caliphs due to the stabilization of social and class positions of individuals and the observance of some The Islamic values of the Mu'tazilites are in line.

تبلیغات