آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

سرمایه های انسانی نقش حیاتی در صنعت هتل داری دارند. افزایش بهره وری در عملکرد هر هتل به مدیریت کیفیت زندگی کاری کارکنان آن وابسته است که موجب ارتقای اثربخشی و کارایی رفتار سازمانی می شود و در کاهش ترک خدمت کارکنان و جلب رضایت مندی شغلی آن ها، وفاداری میهمانان، ارتقای برند و سودآوری به ویژه در هتل های پنج ستاره تأثیر معناداری می گذارد. چند نظریه علوم اجتماعی، به ویژه نظریه های مبادله اجتماعی هومنز، تناسب فرد محیط نی و همکاران و مدل والتون در بخش نظری و تدوین مدل مفهومی این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.پژوهش با روش پیمایشی صورت گرفته و نوع پژوهش کاربردی و توسعه ای است. جامعه آماری پژوهش دربردارنده کارکنان گروه هتل هما و نمونه آماری دویست نفر از مدیران و کارکنان هتل همای تهران بوده است. داده ها به روش نمونه گیری تمام شماری با ابزار پرسش نامه بر حسب مقیاس طیف پنج گزینه ای لیکرت گردآوری شده است.آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن داده های آمار استنباطی و ضریب آلفای کرونباخ (0/87) برای سنجش پایایی ابزار سنجش به کار گرفته شده است. آزمون فرضیه های پژوهش و تجزیه وتحلیل داده ها با آزمون های هم بستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به کمک نرم افزار اس پی اس اس22 انجام شده است.یافته ها نشان می دهد که مؤلفه های «ثبات شغلی»، «توجه به فرایند نوآوری ها» در صنعت هتل داری، «به روزبودن» و «احساس امنیت و آرامش» به ترتیب در زیرمجموعه کیفیت زندگی کاری بیشترین اثرگذاری را در رفتار سازمانی کارکنان هتل دارند و هرچه کیفیت زندگی کاری کارکنان بیشتر شود، رفتار سازمانی مثبت آن ها نیز افزایش می یابد

The Effect of Quality of Work Life on the Organizational Behavior of Hotel Staff (Case study: Tehran Homa 5-Star Hotel's Staff)

In the hotel industry, human capital plays a vital role and increasing productivity depends on managing the quality of work life of the employees. Increasing the quality of work life improves the effectiveness and efficiency of organizational behavior. Issues such as desertion, underperformance, absenteeism decrease with increasing quality of work life and work commitment, job satisfaction and employee participation improve. In comparison to other categories, paying attention to the quality of work life in five-star hotels is more effective in promoting organizational behavior and the brand. To form the conceptual model of this research, several social science theories, especially Homans' Social Exchange theory, the Individual-Environment Suitability of Nye, Su, Rounds & Drasgow and Walton’s model have been used. In this applied study, survey method is used. The statistical population of the study is Homa Hotel Group employees. The statistical sample includes all 200 managers and employees of Tehran Homa Hotel who were selected through consensus sampling method. Data were collected using a Likert's five-choice spectrum scale questionnaire. Kolmogorov-Smirnov test was used to evaluate the normality of inferential metric statistics data and Cronbach's Alpha Coefficient (0.87) to measure the reliability of the measurement tool. Pearson Correlation and multivariate regression tests were used to test the research hypotheses and data were analyzed via SPSS22 software. The findings showed that the components of "job stability", "attention to innovation process", "up-to-datedness" and "feeling safe and relaxed" had the greatest effect on the organizational behavior of the staff, respectively. The findings of this study explicitly show that this research has achieved its main objectives which is to identify and to prioritize the components and variables affecting organizational behavior from the quality of work life perspective.

تبلیغات