Toggle navigation
عنوان مطالب
مجلات
پدیدآورندگان
حوزه تخصصی
ناشران
تاثیرآموزش مهارت تفکرنقاد برسازش یافتگی وتاب آوری دانش آموزان پایه ششم
(مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
نویسندگان:
محمد عبدلی
شهرام شهبازی
محمدجعفر مهدیان
زهرا عبدلی
منبع:
رویکردی نو در علوم تربیتی سال چهارم بهار 1401شماره 1
کلید واژه ها:
آموزش مهارت تفکرنقاد
دانش آموزان پسر
سازش یافتگی
تاب آوری
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی
علوم تربیتی
doi:
10.22034/naes.2021.281155.1117
شماره صفحات:
۱۶ - ۲۶
دریافت مقاله
  تعداد دانلود  : 
۵۸۸
آرشیو
آرشیو شماره ها:
۱۹
سال ۱۴۰۳ (۱)
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال 6 بهار 1403شماره 1
سال ۱۴۰۲ (۴)
-
رویکردی نو بر آموزش کودکان سال 5 زمستان 1402 شماره 4
-
رویکردی نو بر آموزش کودکان سال 5 پاییز 1402 شماره 3
-
رویکردی نو بر آموزش کودکان سال 5 تابستان 1402 شماره 2
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال 5 بهار 1402شماره 1
سال ۱۴۰۱ (۴)
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال چهارم زمستان 1401شماره 4
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال چهارم پاییز 1401شماره 3
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال چهارم تابستان 1401شماره 2
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال چهارم بهار 1401شماره 1
سال ۱۴۰۰ (۴)
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال سوم زمستان 1400 شماره 4
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال سوم پاییز 1400 شماره 3
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال سوم تابستان 1400 شماره 2
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال سوم بهار 1400 شماره 1
سال ۱۳۹۹ (۴)
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال دوم زمستان 1399 شماره 4
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال دوم پاییز 1399 شماره 3
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال دوم تابستان 1399 شماره 2
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال دوم بهار 1399 شماره 1
سال ۱۳۹۸ (۲)
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال اول زمستان 1398 شماره 2
-
رویکردی نو در علوم تربیتی سال اول پاییز 1398 شماره 1
چکیده
این پژوهش باهدف مطالعه تاثیرآموزش مهارت تفکرنقاد برسازش یافتگی وتاب آوری دانش آموزان پسرپایه ششم انجام شد.روش پژوهش نیمه آزمایشی وازنوع طرح گروه کنترل نابرابربود.جامعه آماری دراین پژوهش دانش آموزان پسرپایه ششم یکی ازدبستان های بروجرددرسال تحصیلی 99-1398به تعداد102نفربودندکه ازمیان آنها38 نفرباروش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.برای اندازه گیری متغیرهادرپیش آزمون وپس آزمون ازپرسشنامه سازش یافتگی(دخانچی وهمکاران،1387)،ﭘرﺳﺷﻧﺎﻣﻪ ﺗﺎب آوری کاﻧرودیویدﺳ ون (۲۰۰۳)وپرسشنامه مهارتهای زندگی،(مولفه تفکرنقاد)(ساعتچی وهمکاران 1389)استفاده شد،که جهت بررسی پایایی آنهاازآزمون آلفای کرونباخ استفاده شدوضرایب آن ها به ترتیب84/0، 79/0 و 80/0 به دست آمد.روایی پرسش نامه هاتوسط اساتیدعلوم تربیتی موردبررسی وتاییدواقع شد.براساس طرح مذکوربرای گروه آزمایش پس پیش آزمون،پنج جلسه آموزش مهارت تفکرنقاد بااستفاده ازبسته آموزشی (ورنون وفیروزبخت،1395)استفاده شد.داده های جمع آوری شده پس ازنرمال سنجی بااستفاده ازآزمون رگرسیون تحلیل شدند.یافته های این پژوهش نشان داد:آموزش مهارت تفکرنقاد برافزایش سازش یافتگی وتاب آوری دانش آموزان پسرپایه ششم مؤثراست.باتوجه به یافته های این تحقیق،نتیجه گرفته می شودکه آموزش مهارت تفکرنقاد می تواندسطح سازگاری وتاب آوری دانش آموزان پسرپایه ششم راافزایش دهد. (05/0 >p)
تبلیغات