آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی ابعاد برنامه درسی پنهان با خود انضباطی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی دوم شهرستان اسلام آبادغرب بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دخترمتوسطه دوم شهرستان اسلام آباد غرب بود که با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 200 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه برنامه درسی پنهان فتحی واجارگاه (1385) و پرسشنامه خود انضباطی زند کریمی(1390) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس و رگرسیون با نرم افزار 20SPSS در سطح معنی داری (05/0>p) انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد4% واریانس مربوط به خودانضباطی توسط مولفه های برنامه درسی پنهان(جو اجتماعی مدرسه، ساختار سازمانی مدرسه و تعامل بین معلم و دانش آموز) تبیین می شود (036/0 = R2) و مؤلفه تعامل بین معلم و دانش آموز متغیر برنامه درسی پنهان می تواند واریانس متغیر خودانضباطی را به صورت معنی دار(238/0- = β) تبیین کنند.

تبلیغات