آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

مدیریت و رهبری در همه زمینه های اجتماعی امری ضروری و حیاتی است و این در سازمان های آموزشی بیشتر محسوس است . هدف پژوهش حاضر برسی رابطه کیفیت مدیریت با عملکرد شغلی معلمان می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مرد و زن مدارس ابتدایی شهرستان مراغه در سال تحصیلی 99-98 که شامل 500 نفر که نمونه آماری براساس جدول مورگان، 217نفر، با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، در چهارچوب روش میدانی پرسش نامه است که به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش نامه 40 سؤالی کیفیت خدمت مدیران محقق ساخته که در سه بعد (کیفیت سازمانی، کیفیت تعاملی، کیفیت فیزیکی) و پرسش نامه33 سؤالی عملکرد شغلی معلمان پاترسون که در دو بعد (عملکرد رفتاری، عملکرد فرآیندی) استفاده شد. نتایج نشان دادکه در بخش توصیفی، ضریب همبستگی بین متغیر های پژوهش در بین مؤلفه ها در سطح معناداری به دست آمدند. این امر بدان معناست که هر چه کیفیت خدمت مدیران در مدرسه بالاتر باشد، عملکرد شغلی معلمان بهتر خواهد بود. برای پیش بینی عملکرد شغلی معلمان براساس ابعاد مختلف کیفیت مدیریت، آزمون رگرسیون چندگانه نشان دادکه مؤلفه های کیفیت تعاملی، کیفیت سازمانی و کیفیت فیزکی می توانند عملکرد شغلی معلمان ابتدایی شهرستان مراغه را پیش بینی کنند.

تبلیغات