آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

روش پژوهش حاضر تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مدارس شهرستان مشکین شهر بود که 200 نفر نمونه انتخاب شد و سپس جهت انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ارتباط با مدرسه پناغی، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی پیترینن و همکاران، پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران و همکاران و پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز استفاده شد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی پیرسونو رگرسیون چند گانه با نرم افزار spss و مدل معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل و ایموس استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین ارتباط با مدرسه، بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با هیجانات تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که ارتباط با مدرسه، بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی 4/41 درصد کل واریانس متغیر هیجانات تحصیلی را تبیین می کنند و از بین متغیرها، متغیر بهزیستی تحصیلی با مقدار بتای 696/. بیش از سایر متغیرها قدرت تبیین کنندگی متغیر هیجانات تحصیلی را دارد اما ارتباط با مدرسه و سرزندگی تحصیلی قدرت پیش بینی هیجانات تحصیلی دانش آموزان را ندارند. مدل معادلات ساختاری نیز معنادار بود و برازش مطلوبی داشت.

تبلیغات