امروزه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی تمامی جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. تحقیق حاضر نیز از نوع تحقیقات کاربردی است که هدف از انجام آن شناخت کارکردهای شبکه های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و فیس بوک در رونق صنعت گردشگری ایران است. در این تحقیق که اطلاعات و داده ها به روش کتابخانه ای و از طریق مطالعه منابع مختلف جمع آوری شده اند در مطالعه حوزه گردشگری و شبکه های اجتماعی،به دو بخش روزنامه نگاری گردشگری و بازاریابی گردشگری اشاره شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که شبکه های اجتماعی مورد مطالعه با توجه به امکانات و ویژگی های خود، در ارائه دادن تصویر مطلوب و واقعی از ایران به منظور جذب گردشگر و همچنین بازاریابی و معرفی خدمات گردشگری نقش مهمی را ایفا می کنند. در پایان نیز به منظور بهره گیری مناسب از این شبکه ها برای رونق صنعت گردشگری، پیشنهادهایی ارائه شده است.