
مطالعات رفتاری در مدیریت
مطالعات رفتاری در مدیریت سال 15 زمستان 1403 شماره 40 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
مقالات
حوزههای تخصصی:
امروزه، سازمان ها با چالش های مختلفی دست وپنجه نرم می کنند که یکی از مهم ترین آن ها رفتارهای غیراخلاقی کارکنان می باشد. با توجه به تاثیر حیاتی رهبری اصیل در سازمان ها، این پژوهش به بررسی اثر رهبری اصیل بر رفتارهای غیراخلاقی کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی سرمایه روانشناختی و حمایت سازمانی ادراک شده پرداخته است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی- همبستگی می باشد و برای جمع آوری داده ها ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است. جامعه آماری شامل 1300 نفر از کارکنان شعب بانک تجارت شهر تهران می باشد و با استفاده از فرمول کوکران و جدول مورگان، تعداد 261 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. روش های جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی بوده و برای ارزیابی روایی ابزار سنجش، از روایی سازه، همگرا و واگرا استفاده شده است. همچنین، به منظور بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب بهره گرفته شده و داده های گردآوری شده با استفاده از معادلات ساختاری و تحلیل wrap pls مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان داد که رهبری اصیل تأثیر مثبت و معناداری بر رفتارهای غیراخلاقی کارکنان دارد، اما نقش میانجی های حمایت سازمانی ادراک شده و سرمایه روانشناختی علی رغم تاثیر معنادار، موجب تشدید تاثیر رابطه رهبری اصیل بر رفتارهای غیراخلاقی کارکنان نشده اند.
تاثیر بی نزاکتی خانوادگی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار از طریق تعارض کار-خانواده و غنی سازی کار خانواده(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بی نزاکتی خانوادگی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار از طریق تعارض کار-خانواده و غنی سازی کار-خانواده بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان دانشگاه های استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 2200 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد 600 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه استاندارد بی نزاکتی خانوادگی لیم و تای (2014)، پرسش نامه استاندارد رفتارهای انحرافی در محیط کار رابیسنون و بنت(1999( ، پرسش نامه استاندارد تعارض کار-خانواده کارلسون و کارمار (2000) و پرسش نامه استاندارد غنی سازی کار-خانواده کارلسون و همکاران( 2006) بود که روایی پرسش نامه ها بر اساس روایی محتوایی، صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب80/0، 85/0 ، 88/0 و 88/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافته ها نشان داد بی نزاکتی خانوادگی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار تاثیر مثبت داشت که ضریب تاثیر آن 65/0 بود و تعارض کار-خانواده و غنی سازی کار-خانواده در بین رابطه بین بی نزاکتی خانوادگی با رفتارهای انحرافی در محیط کار ، به عنوان متغیرهای میانجی ایفای نقش ایفا کردند.
طراحی مدل شایستگی مدیران ستادی آموزش و پرورش؛ مورد مطالعه: آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
مدیران ستادی نقش کلیدی دربرنامه ریزی کلان و نظارت بر عملکرد نظام آموزش و پرورش ایفا می نمایند.ه دف مطالع ه حاض ر،شناسایی مؤلفه های اصلی شایستگی مدیران ستادی سطوح مختلف وزارت آموزش و پرورش جهت ارای ه م دلی از عوام ل،معیاره ا و ش اخصه ای شکل دهنده شایستگی مدیران ستادی م ی باش د؛برای تدوین چارچوب پژوهش، ابتدا ابعاد مفهوم شایستگی در سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی ازطریق مرور اسناد و مدارک، مطالعات کتابخانه ای با بهره گیری از فیش برداری استخراج گردید.سپس طی سه مرحله اجرای روش دلفی و بهره گیری از نظرهای 29 نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق مهم ترین ابعاد شایستگی در سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی شناسایی شد. در این مرحله از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده گردید.در مرحله بعد پس از تعیین حجم نمونه براساس جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده 218 نفر از مدیران و کارکنان ستادی (بدنه کارشناسی و بالاتر) سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی (یک اداره کل و پنج ناحیه) انتخاب شدند و ابعاد و عوامل شناسایی شده در قالب پرسش نامه ای در اختیار آن ها قرار گرفت. داده ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. در نهایت مدل شایستگی مدیران ستادی سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی شامل 26 شایستگی مهم در چهار محور (شامل شایستگی های عملیاتی، شایستگی های اجتماعی، شایستگی های شناختی و فراشایستگی ها) طراحی گردیده وتفاوت در میزان اهمیت شایستگی ها برای مدیران ستادی سطوح عالی، میانی و پایه می باشد.
عوامل مؤثر بر کاهش آنتروپی رفتاری در میان کارکنان سازمان امور مالیاتی استان فارس(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر بر کاهش آنتروپی رفتاری در میان کارکنان سازمان امور مالیاتی استان فارس انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کارکنان سازمان امور مالیاتی استان فارس می باشند که تعداد آن ها حدودا 2500 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوه نمونه گیری مندرج در جدول مورگان( تعداد 355 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در پنج بعد و 25 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون ناپارامتری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت (شخصیت، اخلاق حرفه ای، اشتیاق شغلی، مدیریت برداشت، رضایت شغلی) بر کاهش انتروپی رفتاری در میان کارکنان سازمان امور مالیاتی استان فارس اثر مثبت و معنی داری دارد.
الگویابی نیازسنجی دوره های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان مطالعه موردی: فرهنگیان استان آذربایجان شرقی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگویی بهینه برای نیازسنجی دوره های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان استان آذربایجان شرقی انجام شده است. این پژوهش به شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی و حرفه ای معلمان به عنوان عوامل کلیدی در بهبود کیفیت آموزشی می پردازد. روش تحقیق کیفی و با تحلیل مضمون انجام شد و داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان آموزشی گردآوری و با نرم افزار MAXQDA تحلیل شدند. که در آن 9 بُعد اصلی شامل مدیریت و رهبری، مهارتی، اجتماعی، اداری و مالی، آموزشی و فرهنگی، شایستگی، تربیتی و پرورشی، دانش و تخصص، و روان شناختی در قالب الگوی نهایی طراحی شد. طرح بحث به اولویت بندی این ابعاد می پردازد؛ نتایج نشان داد که ابعاد آموزشی و فرهنگی (18.11٪) و اداری و مالی (15.75٪) بیشترین اولویت را دارند، در حالی که بُعد مهارتی (5.12٪) کمترین اولویت را داراست. مدل نهایی به عنوان چارچوبی عملی برای بهبود برنامه ریزی و اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان قابل استفاده است.
طراحی مدل استراتژیک منابع انسانی با رویکرد افزایش مشارکت کارکنان در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان به روش داده بنیاد(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
این پژوهش با هدف ارایه مدل استراتژیک منابع انسانی با رویکرد افزایش مشارکت کارکنان در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان انجام شد. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر استراتژی کیفی متوالی و اکتشافی است که نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحب نظران دانشگاهی و خبرگان حوزه مدیریت دولتی و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی که برابر 20 نفر بودند. ابزار تحقیق شامل برگه های کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با مدل استراتژیک منابع انسانی با رویکرد افزایش مشارکت کارکنان در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در قالب 13 مقوله و 43 کد مفهومی مشخص شد و در ابعاد 5 گانه مدل پارادایمی به صورت شرایط علّی (3 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینه ای (2 مقوله)، شرایط مداخله گر یا میانجی (3 مقوله) و پیامدها (2 مقوله) جای گرفتند.
بررسی تاثیر چابکی استراتژیک سازمانی بر توسعه فعالیت های بازرگانی در بورس تهران با تاکید بر تغییر رفتار سهامداران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
این تحقیق در راستای بررسی تاثیر چابکی استراتژیک سازمانی بر توسعه فعالیت های بازرگانی در بورس تهران با تاکید بر تغییر رفتار سهامداران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تعدادی از صاحبان کسب و کار در بورس تهران حدودا (500 نفر) می باشند. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوه نمونه گیری مندرج در جدول مورگان( تعداد 322 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در سه بعد و 29 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، چابکی استراتژیک سازمانی بر توسعه فعالیت های بازرگانی در بورس تهران اثر مثبت و معنی داری دارد.