چکیده

تئاتر بچه های مسجد به عنوان یکی از جریان های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی ایران، نقش مهمی در ترویج مفاهیم دینی و هنر قدسی ایفا کرده است. بررسی رابطه میان هنر قدسی و تئاتر بچه های مسجد، به تحلیل مفاهیم، اهداف و کارکردهای این نوع تئاتر یاری رسانده و آن را به عنوان ابزاری برای انتقال مفاهیم قدسی و تربیت نیروهای هنری متعهد برجسته می کند. روش تحقیق به صورت کیفی و با تحلیل محتوای منابع مکتوب و دیجیتال انجام شده است. یافته ها نشان می دهد که تئاتر بچه های مسجد با بهره گیری از مفاهیم دینی و ارزش های اسلامی، بستری مناسب برای ترویج هنر قدسی و تربیت هنرمندان متعهد فراهم کرده است. از طرف دیگر این نوع تئاتر با بهره گیری از مفاهیم نور محمدی، صادر اول و کهن الگوهای اسلامی، توانسته ضمن حفظ اصالت دینی، به نیازهای آموزشی و فرهنگی نسل جوان پاسخ دهد. در نتیجه این مطالعه مشخص شد که تئاتر مسجدی با تلفیق عناصر هنر قدسی و کارکردهای اجتماعی، توانسته است به عنوان پلی بین سنت و مدرنیته عمل کند و ویژگی های زیبایی شناختی، ساختاری و محتوایی این هنر نمایشی، جایگاه آن را در نظام فرهنگی جامعه اسلامی تحکیم می کند.

Sacred Art and the Mosque Youth Theater: A Study on Theoretical Foundations and Socio-Cultural Functions

Mosque youth theater, as one of the cultural movements after the Islamic Revolution of Iran, has played an important role in promoting religious concepts and sacred art. This article aims to examine the relationship between sacred art and mosque youth theater, analyze the concepts, goals, and functions of this type of theater, and show how mosque youth theater has acted as a tool for transmitting sacred concepts and training committed artistic forces. The research was conducted qualitatively, analyzing the content of written and digital sources. The findings show that mosque youth theater, by utilizing religious concepts and Islamic values, has provided a suitable platform for promoting sacred art and training committed artists. This research examines the relationship between sacred art and mosque youth theater as one of the unique forms of performing arts in the Islamic cultural context. Using the qualitative research method and content analysis of basic texts, this study shows that mosque theater has been able to act as a bridge between tradition and modernity by combining elements of sacred art and social functions. The findings indicate that this type of theater, by utilizing the concepts of Noor Mohammadi, Sader-e-Awal , and Islamic archetypes, has been able to respond to the educational and cultural needs of the younger generation while maintaining religious authenticity. The present article analyzes the place of mosque youth theater in the cultural system of Islamic society by examining the aesthetic, structural, and content characteristics of this performing art.

تبلیغات