مطالعۀ ژانر و آمیزۀ ژانرهای سینمایی با استفاده از رویکرد زبانی - منطقی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از مسائل مطالعات ژانر، مسئله پیوند ژانرها با یکدیگر و یا همان هیبریدیزاسیون است که به طورکلی اشاره به ترکیب ژانرهای مختلف در یک اثر دارد. فارغ از محل بحث بودن خود ژانر این مطلب که ترکیب و پیوند ژانرها با یکدیگر در فیلم ها به چه شکل صورت می گیرد، به چالشی جدّی برای پژوهش در این عرصه تبدیل شده است. اما از آن جا که اولاً مطالعات نظری پیرامون ژانر دامنه دار و پرافت وخیز بوده و ثانیاً پژوهش های صورت گرفته پیرامون مسئله هیبریدیزاسیون یا ژانرهای هیبریدی اندک شمار می باشد، پژوهش در این حوزه همواره با مشکلات بسیاری همراه است. با توجه به مطلب گفته شده، پژوهش پیشِ رو قصد دارد تا با یک رویکرد نقّادانه، به روش پژوهش کتابخانه ای و به شیوه ای توصیفی تحلیلی و با تحویل مسئله ژانر و هیبریدازیسیون ژنریک به یک بحث زبانی منطقی شناختی به بررسی مسئله ترکیب ژانرها پرداخته و در تلاش برای یافتن این پاسخ که اولاً ژانر چیست و ثانیاً هیبریدیزاسیون ژنریک به چه معنا است به ارائه یک مدل پیشنهادی برای ارزیابی ترکیب و هیبریدیزاسیون در فیلم ها بپردازد. چارچوب نظری این پژوهش بر مبنای آراء زبان شناسانه ویتگنشتاین و بهره مندی از منطق جدید فرگه است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد هرچند کماکان افق برای بررسی ها و مطالعات بیشتر باز بوده و پژوهش حاضر نیازمند مطالعات تکمیلی و گسترده تری است، اما به کارگیری الگوی زبانی منطقی درهم تنیدگی مقوله ای می تواند برخی زوایای پنهان مسئله را آشکار ساخته و امکان های دیگری برای ارزیابی فیلم ها پیش روی مطالعات فیلم بگشاید که از منظر برخی رویکردهای دیگر مغفول بوده است.Studying Genre and Cinematic Hybrid Genres Using a Linguistic-Logical Approach
One of the problems of genre studies is the issue of blending genres with each other, or hybridization, which generally refers to the combination of different genres in one work. Regardless of the discussion of the nature of the genre, how the genres are combined and connected together in films has become a serious challenge for research in this field. But since, firstly, the theoretical studies about the genre are widely ranging and full of ups and downs, and secondly, the inquiries conducted on the issue of hybridization or hybrid genres are scarce, the study in this field are always associated with many problems. Accordingly, the following research aims to investigate the combination of genres with a critical approach, by the library research method and in a descriptive and analytical way, and by delivering the problem of the genre and the hybridization of genre to a logical-cognitive-linguistic discussion, paying attention to the problem of genre hybridization and in an effort to find the answer to, firstly, what is the genre and secondly, what does generic hybridization mean, to present a proposed model for the evaluation of combination and hybridization in films. Theoretical frame of this research is based on the linguistic views of Wittgenstein and Ferege’s New Logic. The results show that while there is still room for further research and the current one needs additional and wider studies, but the application of the linguistic-logical model of categorical entanglement can reveal some hidden aspects of the problem and open up other possibilities for evaluating films in film studies, which were ignored from the perspective of some other approaches.








