کاربرد حس بویایی در سینما: تأثیر رایحه بر تجربۀ حسی و رضایت مخاطبان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش ها نشان می دهند بازخوردهای لمسی و بویایی می توانند توجه، تعامل و برانگیختگی عاطفی مخاطب را افزایش دهند. بااین حال، استفاده از این فناوری ها با چالش هایی مواجه است. به رغم این چالش ها، سینمای هپتیک پتانسیل قابل توجهی در تحول تجربه تماشای فیلم و افزایش درگیری حسی مخاطبان دارد. هدف این پژوهش واکاوی تأثیر بویایی بر مغز است. به عبارت دیگر، این تحقیق به منظور بررسی ارتباط علت و معلولی بین بویایی و تجربه تماشای فیلم انجام شده است. با توجه به دستکاری متغیر مستقل که در اینجا رایحه است، تحقیق حاضر به عنوان یک تحقیق تجربی شناخته می شود. در این تحقیق تجربی، از دو گروه (شاهد و آزمایش) استفاده شد. هردو گروه تحت تأثیر متغیر مستقل (رایحه) قرار گرفتند و سپس از طریق پرسش نامه، از همه افراد حاضر در آزمایش سؤالاتی پرسیده شد. گروه اول شامل تماشاگران نمایش تئاتر گره گاه بودند. نحوه انتخاب نمونه ها به روش غیر احتمالی بود. گروه اول شامل 94 نفر تماشاگر تئاتر بودند. از شرکت کنندگان خواسته شد پس از نمایش و استشمام رایحه به تعدادی سؤال در رابطه با تجربیات خود از تئاتر معطر پاسخ دهند. در گروه آزمایشی دوم از 10 مخاطب با تحصیلات سینمایی استفاده شد و پس از اجرای آزمایش، از شرکت کنندگان خواسته شد به پرسش نامه پاسخ دهند. در هر دو گروه آزمایشی، محقق به عنوان ناظر حضور داشته و واکنش های عینی مخاطبان نسبت به پخش رایحه ثبت شده است. نتایج نشان می دهند که استفاده از رایحه تأثیر قابل توجهی بر تجربه تماشاگران تئاتر و سینما دارد.The Use of Olfaction in Cinema: The Impact of Scent on Sensory Experience and Audience Satisfaction
Researches show that tactile and olfactory feedback can enhance audience attention, engagement, and emotional arousal. However, the use of these technologies faces certain challenges. Despite these obstacles, haptic cinema holds considerable potential in transforming the film-viewing experience and increasing sensory immersion. The aim of this study is to explore the impact of olfaction on the brain. In other words, this research seeks to investigate the causal relationship between the sense of smell and the film-viewing experience. Given the manipulation of the independent variable—namely scent—this study is classified as experimental research. The experiment used two groups (control and experimental). Both groups were exposed to the independent variable (scent), and all participants were subsequently asked to respond to a questionnaire. The first group consisted of audience members who attended the theatrical performance Gerehgah . A non-probability sampling method was used, and this group included 94 theatergoers. After the performance and exposure to the scent, participants were asked to answer a series of questions regarding their experience of the scented theater. The second experimental group consisted of 10 individuals with academic backgrounds in cinema. Following the experiment, they were also asked to complete a questionnaire. In both groups, the researcher was present as an observer and recorded the audience’s observable reactions to the release of scent. The results indicate that the use of scent has a significant impact on the theater and cinema viewing experience.








