آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۴۹

چکیده

بیان مسئله: خوانش لایه های معنایی و معنوی در آثار معماری به ویژه معماری سنتی توسط نظریه یا دستگاه های نظری معاصر غرب درعین فقدان توجه به آرای حکمای آن زمان پرسش پذیر است. بنابراین بازنگری و مطالعات تطبیقی این نظریه ها با یکدیگر و با مصادیق معماری مهم است. هدف پژوهش: بازنگری ظرفیت دستگاه های حکیمانه ایرانی- اسلامی در آفرینش مدل های جدید معاصر جهت فهم آثار معماری، هدف اصلی این پژوهش است. همچنین پیشبرد نظریه های معاصر مانند نظریه «کریستوفر الکساندر» برمبنای نظریه های ایرانی- اسلامی ازجمله اندیشه های حکیم «ابونصر فارابی» هدف این پژوهش است تا بتواند درآفرینش و فهم معماری به کار رود.   روش پژوهش: روش پژوهش کیفی و مبتنی بر مرور متون، تحلیل محتوا، استدلال منطقی ازطریق مقایسه است، به این صورت که پژوهش های مرتبط بازخوانی و با جمع بندی مصاحبه ها، کدگذاری داده ها با نرم افزار اطلس تی آی تحلیل و مدل سازی شده است. راهبرد بررسی شده با خانه ایرانی در طیف کالبدی - غیرکالبدی جهت تأیید بیشتر تحقق یافته است. نتیجه گیری: معماری دانشی با ابعاد نظری، عملی و صناعی است اما فارابی وجوه صناعی علوم را در بخش عملی و نظری احصا کرده است. در نتیجه در صناعت معماری گستره «ریاست بنا» او نظری- صناعی است که با فاز صفر و یک معماری و گستره «بنا» او با عملی- صناعی با فاز دو و سه معماری متناظر است؛ در سطوح اول وجوه کالبدی، عینی و مادی اثر کمتری دارند. در نتیجه جنبه های معنایی صناعت ریاست بنا بیشتر است. این سطوح با گستره فاضله- غیرفاضله او وجوه هنجاری پیدا می کند. در نظریه های معاصر (مثل نظریه های مراکز زنده الکساندر یا حس مکان پانتر و کانتر) این سطح و گستره دیده نشده است. در نتیجه مدل معماری فارابی قابلیت بازتعریف «فرامکان» و «فرومکان» را برای واکاوی آثار فراهم می سازد. بر این مبنا «مرکز» در اندیشه کریستوفر الکساندر می تواند با مراتب فرا و فرومکان توسعه یابد.

Redefining “Transspatial”: Integrating the Philosophies of Abu Nasr al-Farabi and Christopher Alexander in Architectural Space Creation

Problem statement: The interpretation of semantic and spiritual layers in architectural works, especially traditional architecture, through contemporary Western theories is often problematic. Consequently, the need for a new model arises in relation to architectural practices and examples, to effectively revise and expand upon these existing theories. Research objective: The main goal of the article is to examine the potential of Iranian-Islamic intellectual systems in developing new contemporary architectural models. It aims to advance modern theories such as the theory of “Christopher Alexander”, along with the ideas of ‘Abu Nasr Al-Farabi”, so that they can foster innovation and a deeper understanding of architecture. Research method: The research methodology employed in this study is qualitative, relying on comparison, literature review, content analysis, and logical reasoning. Relevant research was reviewed, and data from interviews were summarized, coded, and analyzed using Atlas TI software. The case study focused on the Iranian house, exploring both its physical and non-physical dimensions. Conclusion: Architecture encompasses theoretical, practical, and craft dimensions. However, Al-Farabi classified the craft based aspects of sciences into practical and theoretical parts. As a result, in the field of architecture, the scope of his “al-riʾāsat al-binā” is theoretical-crafts, which corresponds to phases zero and one of architecture, and the scope of his “al-bināʾ” is practical-crafts, corresponding to phases two and three of architecture. At the first levels, physical, objective, and material aspects have less impact. As a result, the semantic aspects of “ṣināʿat al-riʾāsat al-binā” are more. These levels find normative aspects in his utopian-non-utopian range. This level and scope are not seen in contemporary theories, such as Alexander’s theories of living centers or Punter and Kanter’s sense of place. As a result, Farabi’s architectural model provides the ability to redefine “Transspatial” and “ Intraspatial” for the analysis of works. On this basis, the “center” in Christopher Alexander’s thought can be developed with levels of transspatial and Intraspatial.

تبلیغات